čtvrtek 14. června 2018

Svět generací II.

Tentokrát Vám nabídnu charakteristiku dalších třech generací. Poslední dvě, to je taková vize budoucnosti, ale já doufám, že bude všechno jinak.

Generace Y (nar. 1981-1999)

Vyrůstají v prostředí chvály a ujišťování od rodičů, jak jsou výjimeční. Bývají narcističtí, mají spoustu optimismu a mnohdy přehnané sebevědomí. Vyrostli v době změn, jsou flexibilní. Žijí rychle, nechtějí měnit svět, chtějí se mít dobře. Rádi cestují, zábava je důležitější než práce. První generace napříč světem, která poslouchá stejnou hudbu, sledují stejné filmy, chodí stejně oblíkaní, jedí ve stejných fastfoodech a zajímají se o stejné věci.

Rodina:
Často i v dospělosti bydlí u rodičů či v pronájmu. Neradi se váží, žijí tzv. na hromádce a se svými kamarády udržují vztah prostřednictvím moderních technologií. Na vše mají názor, který rádi sdělují ostatním.

Práce:
O práci se nebojí, dokáží si říct o zvýšení platu. Peníze jsou prostředkem k tomu, jak si užívat života. Dlouhodobě nechtějí šetřit, klidně se zadluží. Ochotně mění místa, odmítají pracovat na úkor svých koníčků nebo vztahů s přáteli, odmítají přesčasy a riziko v práci. Vyžadují humanitu zaměstnavatelů - zkrácené úvazky, flexibilní praocvní dobu, relaxační zóny. Chtějí být v pohodě za slušné peníze.

Hesla:
Jaký má život smysl? Dá se to najít na Googlu? Kde mám telefon? Život začíná po práci.

Technologie:
mobilní telefony, discmany, internet (v r. 1992 vznik první www. stránky). Hodně času tráví na počítači, esemeskováním, důležité je pro ně připojení k internetu. Většina nakupuje část zboží přes internet.

Dnes je jim 19 - 37 let

Generace Z (nar. 2000-2013)

Narodili se v digitálním světě, jsou na Facebooku, do prvních tříd jdou s mobilem. Všechno si fotí, nahrávají a sdílejí na sociálních sítích. Jejich biblí je Youtube a idolem youtubeři. Díky diskusím na soc. sítích dokáží svoje názory tvrdě projevit a vzhledem k malé zkušenosti v navazování sociálních vazeb bývají vzteklejší než jejich předchůdci.

Rodina:
Vyrůstají většinou s jedním sourozencem. Rodiče se o ně bojí, a proto jim mnohdy nevadí volný čas trávený u počítače. Mají hodně virtuálních kamarádů, jsou ještě větší individualisté než generace Y, pojmy tradice a národ jim moc neříkají.

Práce:
Dokáží se rychle adaptovat na nové situace. V brzkém věku se učí anglicky, rychleji dospívají a ve svém oboru budou vynikat. Všeobecný přehled považují za ztrátu času, všechno najdeš na Googlu.

Heslo: Žijeme jen na síti. Kdo není on-line je mimo.

Technologie:
Televizi sledují málo, ta je "pro starý". Populární jsou sociální sitě. Budou méně cestovat po světě protože přibývá přírodních katastrof, válečných konfliktů a terorismu.

Dnes jsou mladší 18ti let

Generace ALFA (nar. 2014 -

Toť otázka. Rozhodně to bude generace absolutně ovládající technologie.
Celkem děsivý předobraz nabízí Japonsko a tamní fenomén Hikimori (odtržení). Jde o jedince, kteří se vyhýbají lidské společnosti, nevycházejí z domu, často i ze svých pokojů v domě rodičů vycházejí pouze v noci, když rodina spí. Ve dne spí a v noci sedí u počítače. Většina těchto samotářů jsou chlapci.

Tak nevím, ale přece jenom doufám v rozum a až do takových extrémů to nepůjde. Samozřejmě, že se nedá tahle studie aplikovat na všechny a všechno, ale tak trochu z toho mrazí. Jsem ráda, že jsem měla možnost poznat spoustu věcí a lidí, bez kterých by ten život za moc nestál a věřím, že to tak bude pokračovat i s moderními technologiemi.

Žádné komentáře:

Okomentovat