pondělí 10. srpna 2020

Co jste možná nevěděli

 Rozmarýn a mátu peprnou používá většina z nás v kuchyni při přípravě jídel, ale o jejich léčivých účincích jsem toho zase tak moc nevěděla.

Rozmarýn lékařský  

používá se v tradiční čínské medicíně už spoustu let jako účinná bylinka na posílení mozku a imunitního systému. Podporuje trávení, zvyšuje tvorbu moči, pomáhá při nadýmání. Kromě toho, že posiluje imunitní systém, dokáže pozvednout náladu třeba jen prostým dýcháním této bylinky. Uklidňuje, zmírňuje stres i bolest hlavy. 

Pozor:  Jako jedna z mála bylinek zvyšuje krevní tlak, a proto není vhodná pro osoby s vysokým tlakem, těhotné a kojící ženy, epileptiky a děti do 6ti let. 



 Máta peprná 

používá se jako bylinka především na trávení. Uvolňuje střeva, mírní křeče žaludku, plynatost i pálení žáhy. Máta je bohatá na antioxidanty, podporuje dobrý zrak a posiluje imunitní systém. 

Tip na pravý marocký čaj

3 lžičky zeleného čaje zalijte 1/2 litrem vařící vody a poté slijte. Oslaďte podle chuti, přidejte hrst čerstvé máty a nechte chvilku louhovat. 


            





20 komentářů:

  1. Rozmaryn i mata jsou známé léčivý. Zajímavý je ten marocky čaj. Musím pochválit jak jsi zvládla přechod na jiný server!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, pomohl mi syn a ostatní jsem už dělala sama formou pokus-omyl. A že těch omylů bylo ☺☺☺

      Vymazat
  2. Mátový čaj se u nás hodně vaří. Rozmarýn bych nemohla, beru léky na tlak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teď hodně dělám mátový čaj s meduňkou, rozmarýn dávám občas do jídla, máme oba s manželem také vyšší tlak ☺

      Vymazat
  3. Rozmarýnu jsem si chtěla koupit a nekoupila, ale asi se tam zastavím, když to tak čtu. A mátu akorát louhuji na čaj. Tu pijeme hodně, v mochitu a tak .-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi tu rozmarýnu budu čmuchat, na zahradě roste celý rok, protože zimy nejsou tak kruté ☺

      Vymazat
  4. Evi, na mátu nedám dopustit, zelený čaj nesmím - léky na ředění krve.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zelený čaj si dám jen občas, on mi totiž moc nechutná

      Vymazat
  5. Rozmarýn používám na pečené brambory do trouby. Mátu na čaj - ten miluji, i do studených nápojů. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty brambory bych mohla vyzkoušet, dobrý nápad, díky ☺☺☺

      Vymazat
  6. Maminka mi vždycky vozí z Polska takovou žaludeční vodku, máta z ní sálá široko daleko, stačí malý panáček a je po problémech, nedám na ní dopustit! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy opravdu stačí nějaká ta bylinka a je po problému, ani není potřeba ládovat se chemií. Taková žaludeční vodka může být dobrá ☺

      Vymazat
  7. Evi,děkuji za seznámení,Oboje bylinky používám v kuchyni,ale jejich léčivé účinky neznám.Zrovna mi vnučka říkala,že mi přiveze mátu,že se jim hodně rozrostla.Pálí mě občas žáha.Rozmarýnem bych si mohla zvýšit můj hodně nízký tlak.Bylinkové čaje mám ráda.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  8. Máme obě bylinky na zahradě, ale také je používám hlavně v kuchyni. Hodně si teď vařím bylinkové čaje, nejčastěji mátu, meduňku a trochu šalvěje ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
  9. Marocký čajík určitě vyzkouším :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zatím nevyzkoušela, ale určitě to napravím ☺

      Vymazat
  10. Má kamarádka má na zahradě obrovský keř rozmarýnu, letos tak mohutně a kouzelně kvetl,že se lidé zálibně zastavovali u plotu.
    Já s ním ráda peču brambory.
    Krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Brambory také určitě vyzkouším, už jsem četla u Intuice. Díky, já ho dost často používám při pečení masa ☺

      Vymazat
  11. Evi, děkuji za nové informace. Rozmarýn mám ráda, mátu moc ne. Ale oboje pěstuji na zahrádce.
    Přeji hezkou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si čerstvou mátu přidávám i do černého čaje. Každý máme jiné chutě, a tak to má být. Také přeji pěkný zbytek neděle ☺☺

      Vymazat