středa 17. listopadu 2021

Maďarské bakony

 Jako holka jsem měla moc ráda maďarskou konzervu Bakony. Moje babička ji občas dělala a ještě do ní přidávala smetanu, aby bylo omáčky dost. Byla to jediná konzerva (kromě paštiky), která se v rodině používala, protože všechno ostatní bylo domácí. Ono tenkrát skoro nic hotového nebylo, takže naše babičky a maminky trávily u plotny opravdu hodně času. Když se objevily první polévky v sáčku, moc důvěry zpočátku nevzbuzovaly. 
Nedávno jsem si na tuhle konzervu vzpomněla. a tak jsem se do bakonů pustila. I na internetu se samozřejmě najde hodně receptů, ale snažila jsem se udělat to jednoduše tak, jak jsem si pamatovala. Je to v podstatě maso na paprice, ale té papriky se dává jen málo, aby vynikla hlavně chuť žampionů a slaniny. 

Maďarské bakony  

4 vepřové kotlety
1 cibule
10 dkg anglické nebo oravské slaniny
20 dkg žampionů
1 lžíce oleje nebo sádla
1 smetana
1 lžička sladké papriky 

Kotlety naklepeme, osolíme a opepříme. Na oleji (sádle) rozpustíme slaninu, přidáme cibuli a necháme zesklovatět. Zasypeme sladkou paprikou, přidáme kotlety a žampiony. Po chvilce podlijeme vodou a dusíme do měkka. Nakonec přidáme smetanu s hladkou moukou a necháme povařit. 
Příloha je na každém z vás. U nás vedou brambory vařené ve slupce. 













  











22 komentářů:

  1. Evi, tak pro mě to je tedy novinka, i když maďarská jídla miluji.
    Děkuji za recept, moc ráda vyzkouším!
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, je to tak trochu kalorická bomba, ale moc dobrá 😁

      Vymazat
  2. Evi, konzervu si nepamatuji. Asi je to tím, že se u nás neobjevila. Také se hodně vařilo, v týdnu vařila babička, o víkendu mamka. Ale pamatuji si na hovězí na divoko, to měl rád můj tatínek.
    Díky za recept. Měj pěkný večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás ji dělala jenom babička, byli s dědou sami, tak jim k obědu stačila. Pamatuji si, že v té konzervě byly krásné dvě kotlety 😄

      Vymazat
  3. Evi, zdravím. Vůbec tuhle konzervu neznám, u nás se hodně vyvařovalo, konzervy se nejedly. Jen když jsme jeli s rodiči stanovit, tak byly sebou polévky v pytlíku a luncheon. Díky za inspiraci. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuhle konzervu dělávala babička s dědou, naše mamka konzervy nekupovala, snad také jenom lunchmeat. Vyzkoušej, myslím, že vám bude chutnat 😊

      Vymazat
  4. Díky za recept, vyzkouším 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to nic složitého, ale dobré to fakt je 😋

      Vymazat
  5. Konzervu s tím názvem vůbec neznám.Když jsme jezdívali na dovolené,nějakou konzervu jsem kupovala,ale většinou nějaké vepřové.Manžel nikdy nechtěl jíst v hospodě a tak jsem musela pořád vyvářet.
    Recept si píšu i když něco podobného dělám
    Evi,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta konzerva se prodávala za hluboké totality stejně jako čínské vepřové maso. To bylo opravdu skvělé na rozdíl od vepřových konzerv vyráběných u nás, z těch koukaly snad i chlupaté prasečí uši. Měj se fajn 😋

      Vymazat
  6. Tak tuto konzervu tedy neznám a to už docela dost pamatuju :-). Já pamatuji hovězí na divoko. Receptík jsem okoukla a abych pravdu řekla, tak něco podobného dělám, jen tomu tak neříkám :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podobných receptů je na internetu určitě hodně, ale já to pamatuji podle té konzervy, tak tomu říkám balóny. Hanko, měj se fajn 😀

      Vymazat
  7. Odpovědi
    1. Renatko, nic složitého, docela rychlé jídlo a fakt dobré 😊

      Vymazat
  8. Konzervu neznám a to jídlo asi taky ne. Ale také děláme i z konzervy (jednou za čas), z kvalitního masa, ale neříkáme tomu nijak. To dělá hlavně přítel a chutná to. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, tak to je úplně nejlepší. Přítel uvaří a ještě to chutná, tak to máš dobře zařízené. Zdravím 🤩

      Vymazat
  9. Konzervu neznám, ale recept se mi zamlouvá velice, díky ti, Evi, za něj! :)
    Přiznávám, že poslední rok, jak byly zavřené školy, jsem si vaření ulehčovala, jak se dá, takže i konzervy, pytlíky a mražené hotovky. Taková z nouze ctnost.

    OdpovědětVymazat
  10. Zajímavé... Já po konzervách vůbec nekoukám, ani je nekupuji. Nepoužívám ani dochucovadla. Pouze základní suroviny a koření... Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, konzervy také nekupuji, jen výjimečně. Ale např. bramborové knedlíky v sáčku kupuji pravidelně, houskové si dělám sama. Jarko, měj se hezky 😊

      Vymazat
  11. Jani, samozřejmě využívám možnosti pro usnadnění vaření. Bramborové knedlíky z brambor jsem nedělala ani nepamatuji a že bych doma válela nudle to také nehrozí. Kdysi jsem je zkoušela a druhý den jsem se nestačila divit, proč mě tak bolí pod žebry. Těsto bylo poněkud tužší a jak jsem tak válela a válela, tak mě druhý den bolely svaly o kterých jsem ani nevěděla, že je mám. Vyzkoušej, myslím, že vám to bude chutnat. Trochu víc kalorií, ale zase moc dobré 🤩😋

    OdpovědětVymazat
  12. Konzervu Bakony neznám, ale podle receptu je to jako poprykáš z vepřového se žampiony. Může to být dobré. Díky zkusím.

    OdpovědětVymazat
  13. Maruško, je to v podstatě maso na paprice a tahle konzerva se tady prodávala za totality. Dává sed tam papriky jen málo a rozpuštěná slanina tomu dá skvělou chuť. Měj se, zdravím 😊

    OdpovědětVymazat