Vůbec první kočárek zkonstruoval v roce 1733 architekt William Kent pro malého vévodu z Denvonshiru. Místo držadel měl opratě a někdy prý ho tahala i koza. První dětská vozítka se podobala šlechtickým kočárům, byla bohatě zdobená a byla to skutečně záležitost jen těch bohatších.
V roce 1899 byl vyroben první polohovatelný kočárek, novinkou byly tenkrát nožní brzdy. Nejvíce oblíbené byly proutěné korbičky s ozdobnými záclonkami.
V padesátých a šedesátých letech se oblíbenými kočárky staly tzv. košatinky nebo chromované koženkové osmipéráky. Tyto kočárky byly velmi prostorné a děti v nich jezdily až do 1 roku.
V sedmdesátých letech přišly do módy koženkové kočárky na vyšších kolech různých barev v několika provedeních. Výrobcem byla Liberta v Mělníku. Mercedesem byla ovšem v té době německá značka Stegner. Tvarovaná držadla z černého tvrzeného plastu, sportovní verze se sundavací střechou. Tehdy mi sporťák sehnala kamarádka, to jsem si to panečku "důležitě" vykračovala. Později i Liberta začala vyrábět kočárky s plastovými držadly a korbičky s okénky.
Dnešní kočárky jsou k vidění v nepřeberných tipech, barvách, s kolečky malými nebo naopak velkými, s cenami za pár tisíc ale i za několik desítek tisíc korun. Přesto se mi ta současná vozítka zdají příliš malá, s téměř žádným prostorem pro miminko. Připadají mi jak uzavřená v krabičce od sardinek.
Samozřejmě chápu, je jiná doba, je to móda. Jen si nejsem tak úplně jistá, že je to pro ty malé broučky to nejlepší.
Žádné komentáře:
Okomentovat