pátek 2. října 2020

Liška obecná

Jak na přírodní způsob ničení parazitů v našem organismu? A že jich v našem těle žije opravdu hodně. Je to docela jednoduché. 
Už naši předkové si všimli, že mezi houbami jsou i takové, které nikdy nenapadá žádný červ ani hmyz. Jsou totiž pro parazity nebezpečné. A právě dobře známá liška obecná pomáhá organismus čistit.
Není jich potřeba nijak moc. Lišky nakrájejte, usušte a nakonec je rozemelte. Přidávají se do jídla jako koření a tím jídlu dodají  příjemnou houbovou chuť.
Lišky je možné jíst i v syrovém stavu, ale stačí opravdu jen kousíček, protože mají trochu pálivou chuť. 
Po vydatných deštích v minulých dnech  třeba ještě nějaké lišky najdete. Také se o víkendu chystáme do lesa, možná budeme mít štěstí a pár houbiček si domů přineseme.


  


 

32 komentářů:

  1. Evi, o léčivých schopnostech některých hub vím, ale o liškách jsem to nevěděla. Houby nejím, ale ráda je sbírám.
    Včera jsme se vydali do našeho oblíbeného lesa u Lán. Všude kolem spousty aut a v lese ani prašivka. Jediné, co jsem viděla, byla kuřátka. Náš syn nás kdysi zavedl na severní Plzeňsko. Byli jsme tam v první polovině září a přivezli domů košík hub. Manžela jsem odměnila smaženicí a další houby usušila. Muž včera rozhodl, že pojedeme znovu tam. A výsledek? jeden hříbek, dva klouzci a jeden masák, kterého bych za normálních okolností v lese nechala. Jinak spousta hub, které neznám a nádherné muchomůrky. Beru to pozitivně, prošli jsme se dvě hodiny na čistém vzduchu. Snacha mi pak říkala, že byli minulý víkend a nenašli vůbec nic.
    Tak držím palce, aby v tom vašem lese něco bylo. 👍👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak v tom našem lese nebyla také ani prašivka. Já houby ráda sbírám i je ráda jím. O těch liškách to byla také novinka, podívám se u nás na farmářském trhu, občas tam houby mají. No a když nebudou, tak to také přežiju, tak jako každý rok, pá ☺☺☺

      Vymazat
  2. Anonymní2/10/20 17:34

    Možná jsem už psala, že sbírání hub jde mimo mne. Je pravda, že jako dítě na prázdninách jsem pár těchto hříbků našla a měla jsem i radost, ale to bylo v dětském kolektivu. I smaženice mi chutnala, ale mi tehdy chutnalo všechno. Jak šel čas, nějak jsem se propracovala k tomu, že mě houby nezajímají a nesbírám je, což pro houbaře musí znít hodně divně. Takže já do lesa ano, ale nepotřebuji košík a svůj podíl hub přenechám zájemcům. Ani nechci darované houby a mám k tomu závažný důvod. Občas koupím pár žampionů pod maso a to je tak naše domácí spotřeba hub. Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My houby máme rádi, ale žampiony také kupuji, obalované jsou dobré a teď už jsem několikrát dělala žampionový paprikáš, naposledy včera, zdravím ☺

      Vymazat
  3. Z lišek jsem u tety jedla smaženici a musím říct, že lepší jsem nikdy neměla. Díky za zajímavé info, tohle jsem o lišce vůbec nevěděla, hned to předám dál mojí houbové mámě :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Smaženici ze samých lišek jsem nikdy nejedla, protože u nás se lišky zase až tak moc nevyskytují, ale věřím, že to dobrůtka je ☺

      Vymazat
  4. Lišku u nás v lese téměř nevidíme. Ale pamatuji se, že když jsem chodívala s babičkou na houby tak tam byla část lesa, kde se nic jiného než lišky nenašly.
    Že má takovou vlastnost jsem vůbec nevěděla. Spíš jenom to, že smaženice je z ní výborná. Takže díky za info.
    Hezký víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také to pro mě byla novinka, u nás lišky také rostou málo, takže liškovou smaženici neznám ☻

      Vymazat
  5. Evi, lišky u nás asi nerostou, nikdy jsme ještě žádnou nenašli. A o jejích účincích jsem nevěděla, takže díky za info.
    Přeji prima sobotu. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lišky nerostou zase tak často, ale napadlo mě podívat se na farmářský trh. Stačilo by trochu. Zdravím ☺☺☺

      Vymazat
  6. Netušila jsem, že mají lišky takové účinky. U nás nejsou moc vidět. Pamatuji si na jedno léto, kdy jsem byla s mamkou u jejího bratránka ve Vimperku. Šli jsme do lesa a donesli plný batoh lišek. Všude byla kola lišek, stačilo jen sbírat. Nikdy potom jsem takovou úrodu neviděla.

    OdpovědětVymazat
  7. Růžo, také jsem to nevěděla, ale kdyby u nás rostly, jako že teď neroste vůbec nic, určitě bych si jich pár nasušila. Ale nemůžeme mít zase všechno ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
  8. Lišky jsou jedny z nejchutnějších hub. u nás rostly v jednom starém lomu, kam jsme na ně pravidelně chodívali, ale postupně byl lom zasypán a lišky zmizely. Škoda. Ono je tady teď docela sucho i v lese, kde bývají mokřady...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dopoledne jsem byla v lese, ale nikde ani houbička. Tak budeme bez houbiček, ale s tím se žít dá ☺☺☺

      Vymazat
  9. Lišky v lese? Tak ty rostly u nás tak před padesáti lety v době mého dětství. Nyní si o nich tak akorát můžeme nechat zdát. A v současné době v lese neroste ani prašivka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na jaře jsem jich pár našla, ale fakt jenom trochu a od té doby u nás houby nerostou a jak říkáš, ani prašivky ☺

      Vymazat
  10. Evi, dík za info, to jsem nevěděla, houbičky nejím, ale lišky jsem vždy nechávala ležet, asi to tak bude i nadále. Jinak - a pak že houby v sobě nic nemají, jen ošklivé kovy z dešťů.

    OdpovědětVymazat
  11. Já mám houby ráda, ale letos prostě nebudou. U nás v lese neroste vůbec nic, ani jedlé ani nejedlé, ale jedle tam rostou ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
  12. Houbám se vyhýbám, ale tvůj článek jsem si s chutí přečetla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se jim nevyhýbám, ale teď se vyhýbají ony mně ☺☺☺

      Vymazat
  13. Lišky jsme sbírali s tátou v Čechách, když jsem byla ještě malá. Ta žlutá barva mi zaručovala, že je najdu.:) Ale tady jsem je už hodně dlouho neviděla. Manžel na houby zajde jen tak prostě jako z tradice, ale nějaké velké úlovky nenosí. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás i když houby rostou, tak lišek je vždycky málo. Maruško, co tvůj kotník, doufám, že už máš sádru chodící? Zdravím ☺

      Vymazat
  14. Letos bylo lišek hodně. Mám jich pár usušených.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I u mojí kamarádky lišky rostly, u nás teď pro jistotu houby nejsou vůbec žádné. Díky moc za návštěvu ☺☺☺

      Vymazat
  15. Lišky jsem viděla naposled jako malá v Jizerkách. Pak nebyly dlouho vidět. Až v poslední době, ale to už do lesa nechodím.
    Je z nich výborný guláš, jak ho uměla moje babička.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani u nás lišek nebylo nikdy moc, takže z nich guláš vůbec neznám. Určitě to musí být dobrota. Díky za návštěvu, zdravím ☺☺☺

      Vymazat
  16. To je zajímavé povídání. Když jsme za mého dětství jezdili na prázdniny na Vysočinu, tatínek chodil téměř denně do lesa a tam rostlo nejvíc lišek, ale nikdy jsem toto o nich neslyšela, no a teď se zase už nedostanu nikde do lesa, škoda.

    OdpovědětVymazat
  17. Já se do lesa sice dostanu, ale houby nějak zapomněly dorazit. Vezmu Barču a jdeme se projít, ale houby se odstěhovaly do jiného kraje. Ježurko, moc zdravím ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
  18. Houby nejím, ale chodím je ráda sbírat, to je můj koníček. Nemám zkušenosti ani s tím houbovým kořením, překvapilo mě, že se dá liška takto použít. Zajímavé informace

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už pamatuji celkem dost, ale také to pro mě byla novinka. Dneska jsem hned na farmářském trhu trochu lišek zakoupila, když u nás ty potvůrky nerostou. Už suším, zdravím a děkuji za návštěvu ☺☺☺

      Vymazat
  19. Evi kde najdu receptík na ten paprikáš ze žampionů??? Ráda houby sbírám,ale zrovna je jíst ve velkém nemusím...Dneska byla kulajda a i ty houby tam se objevily...

    OdpovědětVymazat
  20. Do vyhledavače si zadej žampionový paprikáš (top recepty.cz) nebo u mne pod štítkem Vaření (březen 2020), snad Ti to pomůže. Zdravím ☺☺☺

    OdpovědětVymazat