pátek 30. října 2020

Nečekaná vzpomínka

Při nedávném uklízení jsem v jednom šuplíku narazila na památníčky z mých školních let. Kdo tenkrát památník neměl, jakoby snad ani nebyl, hlavně se to týkalo nás holek. Při prohlížení památníku jsem musela zavzpomínat na spolužačku Andulu.
Andula měla starší sestru a žily jenom s maminkou. Neměla moc kamarádů, ale rozhodně nebyla zlá, byla spíš takové třeštiprdlo. Myslím, že v sobě měla i trochu cikánské krve, ale tenkrát to nikdo neřešil. 
Po ukončení základky jsme se všichni rozprchli do škol a učňáků a o mnohých spolužácích jsem nevěděla vůbec nic.  Andula bydlela nedaleko mé kamarádky, se kterou se s nějakými přestávkami scházíme dodnes. Když nám bylo asi osmnáct let, přišla s úžasnou zprávou. Andula utekla ke kolotočům a už má i dítě. Dozvěděla se to od její maminky a její nová rodina prý bývá i v Praze na Matějské pouti.
Hned následující Matějskou jsme si nenechaly ujít a že musíme Andulu najít. Obě jsme byly totiž hrozně zvědavé, Vodítkem nám byla střelnice, ale i těch bylo na pouti poměrně dost, přesto jsme to nevzdaly a Andulu opravdu našly. 
U papírových růží v jedné střelnici opravdu stála naše spolužačka Andula, v té době opět v pokročilém těhotenství. Byly jsme rády, že se vidíme, my se vyptávaly a Andula šťastně vyprávěla o své rodině.  Samozřejmě, že jsme chtěly vidět její dceru i manžela, a tak nás nasměrovala.
Dcera spí v kočárku vedle pokladny, kde vstupenky na lochnesku prodává tchýně. Manžela prý najdeme na autodromu. Zdál se nám poněkud starší, ale možná to dělal jeho mohutný zrzavý knír. Každopádně  Andula byla spokojená a šťastná. Docela by mně zajímala její další životní cesta. 



40 komentářů:

  1. Hezká vzpomínka. Také mám schovaný památník, kromě spolužaček, mi tam napsaly verše mamka a babička.

    OdpovědětVymazat
  2. To je hezká vzpomínka.
    Památník mám taky schovaný. A ráda jsem malovala do památníčků spolužaček a spolužáků.
    Klidnou sobotu!
    Hanka
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mne bylo právě to malování obrázků očistcem. Malovat neumím, ale přesto jsem se hodně snažila ☺

      Vymazat
  3. Tiež som si kedysi písala denníček, no potom ako mi ho čítala moja mama, tak som dednníček zlikvidovala a už nikdy som si ho nepísala. Teraz mi to je samozrejme ľúto, mala by som zaujímavé spomienky. Nuž, už nenarobím nič. 😎

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Deníček jsem si nepsala, ale památníčky byly v módě ještě i za školní docházky mé dcery ☺

      Vymazat
  4. Jo, památníčky... kdo je neměl :-))). A takových "Andul" jsme každý na své životní pouti, hlavně ve školách, poznali dost a občas se vzpomínka vyrojí. Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybych neobjevila památník, možná bych si ani nevzpomněla ☺

      Vymazat
  5. Víš, je zajímavé, že někteří ten kočovný způsob života mají uvnitř a když to nevyřeší jako Andula, utíkají od rodin, od dětí a hledají, co si sami se sebou počít. A když tam koluje divokost romské komunity, je tohle dokonalé řešení.
    Věřím, že je šťastná a spokojená. Můj děda byl Maďar, divoký, šílený a celý svůj život utíkal, ubližoval své ženě, svým dětem a spokojený byl, jen když pendloval mezi Moravou, Slovenskem a Maďarskem.
    Památník jsem měla též a vůbec netuším, kde skončil ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andulu to ke kolotočům táhlo už jako malou holku. Vždycky když u nás byla pouť, trávila tam spoustu času, takže ona se opravdu našla ☺☺☺

      Vymazat
  6. Milá vzpomínka :).
    Svůj první a poslední památník jsem měla až když mi bylo osmnáct, takže v něm moc obrázků není, ale moc pro mě znamená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem ráda, že jsem ho během života při nějakém záchvatu úklidu nevyhodila, je to milé vzpomínání ☺

      Vymazat
  7. To je zajímavá vzpomínka. U nás kolotoče patří k létu. A protože tu nemají zas až tolik zájemců o svezení, nechávají točit se dlouho. Letos jsme i zažili, že během jednoho svezení našeho dítěte na dětském kolotoči se vystřídalo spoustu jiných dětí - každému se dělalo za jinou dobu špatně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někde je to záležitost léta, jinde podzimu nebo zimy, ale děti byly většinou nadšené v jakoukoli dobu. Také jsem měla atrakce docela ráda, dneska kdybych sedla na řetízkový kolotoč, tak určitě potupně vrhnu, a to nemluvím o všech možných horských dráhách ☺

      Vymazat
  8. Evi, krásná vzpomínka. Památníček jsem také měla, ale kde je mu konec. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Památník jsi prostě mít musela, to byla pro nás holky téměř povinnost ☺

      Vymazat
  9. To je hezká vzpomínka, taky často myslím na mé spolužačky ze základky, ale nevím o většině nic, i když tam bydlela dřív maminka, kde jsem chodila do školy, tak občas něco věděla, ale pak se maminka odstěhovala, tak už nevím nic a ráda bych.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na posledním srazu základky letos začátkem roku jsem nebyla, ale moje kamarádka se zúčastnila. Zase nic převratného se nedozvěděla, děti, vnoučata a fotky. Spousta fotek. To Andula byla zajímavější případ ☺

      Vymazat
  10. Evi, to je hezké vzpomínání. 👍💕 Život nás zavál do různých míst a nějak jsme se vzájemně ztratili. S pár lidmi ze základky jsem v kontaktu, ze střední je to setkávání intenzivnější, jednak máme na WhatsApp třídní skupinu, takže si sdělujeme denně zprávičky a také se několikrát ročně scházíme. O když o pár lidech nikdo nic neví.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byly jsme na střední samé holky, ale kontakt nemám ani na jednu z nich. S jednou jsme byly kamarádky, ale musím říct byly, protože už mezi námi dlouho není.

      Vymazat
  11. Tak to je krásný příběh :) Jak se z maličkostí dokážeme radovat, to je krásné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda si občas zavzpomínám, je to dané věkem. Hezké dny ☺

      Vymazat
  12. Máš pravdu Evi,že památník jsem měly všechny.Já i několik.Někde je mám uložený.S některými děvčaty se vídávám i setkávám,ale o některých nevím nic.Napsala jsi moc hezký příběh jedné z tvých kamarádek z památníčku.
    Měj hezké listopadové dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebýt toho památníku asi bych si na ni nevzpomněla. Také přeji klidné dny ☺

      Vymazat
  13. Já bych někde taky našla svůj památník. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to docela zajímavé, prohlédnout si občas staré věci a zavzpomínat. Přeji klidné dny, zdravím ☺

      Vymazat
  14. A kdo byl frajer a měl kus odvahy, zkusil dát památník UČITELCE! A to byl majstrštyk, když si ten památník vzala a pak ho dokonce i vrátila! :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se mi náhodou povedlo, nějakou tu básničku tam fakt najdu, měj se fajn ☺☺☺

      Vymazat
  15. Nikdy jsem památníček neměla, nějak mě to nepřitahovalo. Občas jsem si prohlížela památníčky jiných dívek. Některé měly i zápis od učitelky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také tam mám zápis od učitelky, ale jenom od jedné a ani to nebyla třídní. Zdravím ☺

      Vymazat
  16. Každému co jeho jest... Kocovny život není pro každého.... Ale někomu vyhovuje.. Každopádně by bylo zajímavé znát další osudy..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by mě také zajímalo, ale dneska už ji nedohledám ☺

      Vymazat
  17. Památník jsem také měla. Měl barevné desky a na přední stránce bílou perskou kočku :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já měla dokonce dva, je docela zajímavé občas tam nakouknout ☺

      Vymazat
  18. Také jsem měla památníček, ale přišla jsem o něj, když jsme se stěhovali. Jestli se někam vyhodil nebo vytrousil, nevím...Krásný víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem také vyházela spoustu věcí a teď si říkám, že to byla škoda. Na druhou stranu, všechno schovávat nejde a tak se nabízí otázka Kam s nimi? ☺

      Vymazat
  19. Evi, krásný příběh. A také jsem jako malá měla památník, možná bych ho našla uložený někde na půdě. :o)
    Přeji hezký víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po tolika letech je to docela zajímavé zavzpomínání. Dášo, také přeji, pokud možno, hezký a klidný víkend ☺

      Vymazat
  20. Pěkná vzpomínka, co všechno se časem objeví. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímala by mne její další životní cesta, ale teď už ji na Matějské nenajdu ☺☺☺

      Vymazat