úterý 10. října 2023

Kapesníky

Dneska to nebude ani o procházkách, ani o vaření, o přečtených knihách nebo o divadle. Dneska to bude tak trochu úplně obyčejná věc jako je kapesník. 
Papírové kapesníky používají snad úplně všichni. Staly se součástí každé kabelky, a to dámské i pánské, batohu, nechybí v kapsách kabátů, bund, vest a svetrů. Jsou s námi prostě všude. 
Nedávno jsem si vzpomněla na dobu látkových kapesníků, které možná ti mladší už ani nebudou znát. Používají se výjimečně, ty papírové je plně nahradily a s jejich údržbou nejsou žádné starosti. Látkový kapesník se po použití musel totiž nejdříve vyvařit, poté vyprat a nakonec ještě vyžehlit. V období chřipek a nachlazení teda fakt nic moc. 
A ještě něco z historie kapesníků. Číňané si věděli rady snad za všech okolností. Porcelán, hedvábí, střelný prach, papír a kapesník. Nejprve se objevily na hlavách soch z dynastie Čou ozdobné látky, které sloužily k ochraně soch před sluncem. 
Možná si někteří z vás vzpomenou, když jim jako malým dětem dávala maminka na hlavu kapesník, právě kvůli sluníčku. V každém rohu kapesníku se udělal uzel, aby "klobouček" na hlavě pěkně držel. 
Římané začali kapesník používat na utírání potu, mnohem později ho, hlavně ve Francii a Anglii, používaly ženy na otírání slz.  
Na konci 17. století byl v západní Evropě už běžnou součástí oblečení mužů i žen. Používal se třeba i k mávání při loučení nebo při seznamování, kdy dámě náhle kapesníček upadl. 
Později se staly kapesník a kravata ve stejné barvě součástí elegantního pánského oblečení. I dnes má správný gentleman v kapse saka vhodný kapesníček.
Ještě pořád se látkové kapesníky vyrábějí v různých velikostech, a to pro muže, ženy i děti. 
Jó, abych nezapomněla. Uzel na kapesníku si dělal člověk, který nechtěl na něco zapomenout. Většinou ale stejně zapomněl, proč si vlastně ten uzel udělal. 





 

28 komentářů:

  1. Se zájmem jsem si přečetl Tvůj článek. Díky za informace o historii kapesníku. Přiznám se, že látkové kapesníky dodnes používám. Na takovou modernu jako jsou papírové jsem si nezvykl. (jirik-bloguje.bloguji.cool)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jirko, většinou používám papírové kapesníky, ale k zubaři jedině s látkovým. Díky za návštěvu, zdravím 😀

      Vymazat
  2. Evi,ráda jsem si početla.Mám totiž úchylku.Miluji velké pánské kapesníky.Musím mít pořád jeden u sebe.Doma v kapse kalhot,u postele a hlavně v kabelce.Nosím samozřejmě i ty papírové.Je to pro mě nějaký druh jistoty.Já do nich nesmrkám,na rýmu netrpím,jenom je žmoulám.Chodím teď po doktorech,nastřádaly se mi i preventivky a bez pánského kapesníku ani ránu.Teď budu všem pro smích.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, pro smích nebudeš a jestli s tím má někdo problém, tak je to problém jeho 😀 Já používám většinou papírové, ale k zubaři chodím zásadně
      s látkovým, ještě jich máme dost, pá 😉😀

      Vymazat
  3. Evi, tos vytasila originální téma a já si moc dobře vzpomínám na dámské, pánské a dětské kapesníky, mám je ještě doma a manžel je pořád používá, já jsem se vrhla na papírové a bez nich ani ránu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, i u nás se ještě látkové kapesníky najdou, ale já také dávám přednost těm papírovým. Měj se hezky, zdravím 😀

      Vymazat
  4. Evi , tak u nás se látkové kapesníky používají pořád. Papírové sice nosím s sebou také, ale to spíše pokud někde potřebuji něco otřít a nechci použít svůj, látkový. Papírové mám spíše jako rezervu. Ale látkové mám také pořád s sebou a jsou první, co při odchodu z domova kontroluji, jestli u sebe mám...měj krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, vzpomínám si na mámu, která se vždycky ptala: Máš kapesník? Měj se hezky, pá 😀

      Vymazat
  5. Moc hezká úvaha, Evi! Pár látkových doma ještě mám, některé úplně obyčejné, jiné památeční - z tanečních, svatební,...
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, také se u nás nějaké látkové najdou, ale používáme je celkem málo. Oba je používáme třeba k zubaři, pá 😉😀

      Vymazat
  6. Téma k mé současné rýmě :-). Papírové kapesníčky používám ( i když chvíli trvalo, než jsem si na ně zvykla), ale zrovna teď mi jejich zásoba došla a tak přišly na řadu kapesníky látkové a to především pánské. Těch máme ještě docela dost - manžel je používá. Dámských už moc nemám. Jako malá holka jsem je ráda žehlila a mamka mi říkavala - kapesník musí být pořádně vyžehlený :-)). Tak jsem se snažila :-)
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, také mi nějakou dobu trvalo, než jsem si na ně zvykla, ale teď už je používám. Jsou dobré nejen na nudli, ale třeba i na Barčiny bobky při procházce 😁😂

      Vymazat
  7. Ahoj Evi, u nás nejml. syn je alergiky astmatik celoročně kejchá smrká a používá papírové, kupuju mu celé kartony. Muž zas nedá dopustit na látkové, jiné nechce. Mě nevadí sani jedny. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Leni, teď u mne vedou papírové, ale doma ještě nějaký ten látkový máme. Manžel si na papírové zvykal celkem dlouho, ale teď, když je potřeba, tahá z krabičky jeden papírový za druhým. Měj se, pá 😀😉

    OdpovědětVymazat
  9. Lezarts
    U nás se látkové kapesník, staly starožitností. Také se tak o ně pečuje, uloženy hluboko ve skříni. Takové ty hodně zdobené a vyšívané občas používám na zapracování, třeba na polštářek pro svatební prstýnky.
    A jelikož jsme se synem alergici papírové kapesníky, jsou neustále na dosah.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyšívané kapesníčky jsem nikdy neměla, ale ty obyčejné ještě mám. Jako dekorace jsou ty hodně zdobené určitě skvělý nápad. Měj se hezky, pá 😀

      Vymazat
  10. Možná to někdo "nechápe", ale já stále používám i látkové kapesníky, samozřejmě i papírové, ale bez kapesníku ani rána. A látkové kapesníky žehlím, jako téměř všechno vyprané prádlo. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, že starší generace látkové kapesníky používá stále. Do některých rodin si ty papírové cestu vůbec nenašly, tak to měli i moji rodiče. To žehlení by byl problém, je to moje nejméně oblíbená činnost 😀😁

      Vymazat
  11. Skvělé! :D Já pořád říkám, že ten, kdo vynalezl papírové kapesníčky a vlhčené ubrousky, byl Bůh! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, máš pravdu, papírové kapesníčky mají široké použití. Byl to fakt skvělý nápad 😀

      Vymazat
  12. Kapesníky😂 Diky za vzpomínku do dětství, jedna z povinností vyžehlit kapesníky pro otce, matčiny i nám dětem.🙃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žehlení není a nikdy nebyl můj šálek, a proto díky za ty papírové 😀😉

      Vymazat
  13. To je pěkná vzpomínka. Mám doma stále, pánské dámské i dětské. Občas použiji na obklad atd. Žehlení kapesníku mě nevadilo a nevadí , ale co jsem nesnášela pánské košile hihihi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, žehlení pánských košil je fakt za trest, měj se, pá 😀

      Vymazat
  14. Můj manžel a mladší syn používají jen látkové a já papírové. Dříve se snadno protrhly, což vadilo synovi, dnes jsou již kvalitnější. Mně ale silně vadí, když je vidím poházené v lese. Zajímavý článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, pořád lepší papírový kapesník než PETky, a těch se tam najde opravdu dost. Nechápu to, ale nic s tím nenadělám. Měj se hezky, pá 😀😉

      Vymazat
  15. Zajímavé okénko do historie :) nedám dopustit na papírové :D

    OdpovědětVymazat
  16. Taky je beru jako skvělou věc, hlavně se nemusí žehlit, tuhle činnost fakt nemám ráda 😀😉

    OdpovědětVymazat