úterý 12. ledna 2021

Coco a Edith

O víkendu jsem sledovala životopisný film Coco Chanel. Mnozí z vás ho určitě už také viděli, je z roku 2009 a já sama jsem ho viděla dvakrát. Silný příběh ženy, která šla za svým cílem a i přes počáteční nepřízeň osudu se stala nejznámější módní návrhářkou světa. Její kostýmy se ve světě staly velmi žádané, nosily je i nejvýznamnější ženy, mezi které patřila i Jacqueline Kennedyová. 
Edith Piaf, světoznámou francouzskou šansoniérku také není třeba nijak představovat. O jejím životě bylo napsáno několik knih a v roce 2007 natočen film. O jejím životě a smutném konci se ví poměrně dost.
Mne ale zaujaly, v mnoha věcech si hodně podobné, jejich životní osudy. Začátek jejich života rozhodně zářný nebyl. Obě se narodily v nefunkčních rodinách.
Edith se jako malá dostala do nevěstince, který vedla její babičky a o holčičku se pomáhaly starat tamní prostitutky. Později začala zpívat po ulicích se svojí nevlastní sestrou, kde ji objevil majitel nočního klubu a nabídl ji spolupráci. Vymyslel pro ni přezdívku Piaf (vrabčák) a doporučil ji nosit na vystoupení černé šaty, které pro ni pak byly typické. 
Její velká životní láska, boxer Marcel Cerdan zemřel při leteckém neštěstí. Ona sama zemřela ve věku 47 let na rakovinu.
Coco, vlastním jménem Gabriela žila v rodině se svými pěti sourozenci, ale po smrti matky dal otec své děti do sirotčince. Ve dvaceti letech pracovala u své tety v obchodě s oděvy a se svou sestrou si po večerech přivydělávaly zpěvem v nočních podnicích. Tam se také seznámila s bohatým chovatelem koní, stala se jeho milenkou a žila s ním na jeho zámku. Seznámila se tam se svoji velkou životní láskou, britským diplomatem a majitelem dolů. Byl to právě on, kdo jí v Paříži pomohl s otevřením obchodů s luxusními klobouky, později i s módním salonem v Biaritzzu. 
Její životní láska tragicky zemřela při automobilovém neštěstí. Ona sama zemřela ve věku 88 let na infarkt.

Edith Piaf
Celý život je shlukem náhod, šťastných i nešťastných 




Coco Chanel
Pokud chcete být nenahraditelní, musíte být odlišní 



27 komentářů:

  1. Mají pravdu ti, kdo říkají, že když nechce člověk zapadnout v davu, má být osobitý. Je to však těžší cesta, i když o těchto dvou dámách se psaly knihy a točily filmy ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oba filmy jsou skvělé a ukazují těžkou cestu za slávou, která se v těchto případech dostavila ☺

      Vymazat
  2. To jo, mají hodně společného.
    Já jsem se teď s chutí podívala na několik filmů o ABBĚ a QUEEN. Taky bylo hodně zajímavé. Dřív mne takové filmy nezajímaly, ale s roky tento zájem u mne roste. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Evi, já jsem bohužel tento film "prošvihla". Před lety jsme viděli v Divadle pod Palmovkou hru Edith a Marlene. Zde se prolínaly životy Edith Piaf a Marlene Ditrich. Nevím, zda je hra ještě v repertoáru tohoto divadla, ale byl to silný zážitek. 👍👍
    Náš profesor francouzštiny nazýval Edith "Piafka" a když měl nostalgickou náladu, nosil do hodin gramofon a desky. A my, místo slovíček a francouzské konverzace, jsme poslouchaly postavou malou, ale uměním velikou hvězdu. 💓
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, také jsem tu hru viděla, skvělá byla Edith v podání Hany Seidlové a při jejím zpěvu mi docela běhal mráz po zádech. Já francouzsky neumím, ale ta řeč se mi hodně líbí, ráda jí poslouchám i když slovo nerozumím. Film Edith jsem viděla s titulky, takže jsem si francouzštinu docela užívala. Zdravím ☺

      Vymazat
  4. Oba filmy znám a viděla již několikrát, vždy se zájmem. U Edith mi bylo líto, že na jednu stranu byla hvězda, ale na druhou stranu, asi vlivem svého dětství, nedokázala svůj život "ukočírovat" a zkracovala si ho alkoholem, drogami, prášky. Mám také moc ráda film o Tině Turner, také to neměla jednoduché.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Životopisné filmy známých osobností mám ráda, naposledy jsem viděla Bohemia Rhapsody a bylo to skvělé ☺

      Vymazat
  5. Obě ženy byly velmi zajímavé a pohnuté měly i osudy.Film o Coco jsem viděla i nějaké filmy o Edith.Hlavně mám o ni knížku,kterou jsem četla několikrát,skoro ji znám nazpamět.Baví mě číst o takových významných ženách.
    Evi,měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Životopisy zajímavých lidí čtu také ráda, zvláště žen, to je fakt ☺

      Vymazat
  6. I já znám oba filmy, myslím, že jsem je viděla dokonce několikrát. Slávu ustojí jen málokdo... Mám moc ráda životopisné filmy, i když se musí počítat s básnickou licencí...
    Evičko, děkuji za připomenutí a přeji příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Evi, zítra ráno bude na mém blogu četbu z románu Henry Gidel, Coco Chanel, první dva díly. Je to četba na pokračování pro zájemce. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se podívám, ale jsem v tomhle dost konzerva. Nejraději mám papírové knihy, zdravím ☺

      Vymazat
    2. Evi, to je poslech - audionahrávka. ☺

      Vymazat
  8. Jojo.. Je zajímavé, z čeho se někteří lidé dokázali vyhrabat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je v tom obrovská vůle a šťastná náhoda ☺

      Vymazat
  9. Evi, jak filmy, tak knihy jsem měla možnost shlédnout. Neměla to děvčata jednoduché.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jednoduchý začátek určitě neměly, ale přesto dokázaly vyniknout. Přeji hezký víkend ☺

      Vymazat
  10. Oba filmy som dávnejšie videla. Je dobré, že sa točia životopisné filmy (alebo sa píšu životopisné knihy), takto o tej-ktorej osobnosti budeme vedieť viac. 🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V obou filmech se mi hodně líbily představitelky hlavních rolích, zdravím ☺

      Vymazat
  11. Mám takové filmy ráda.
    Hezký den, Evi !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aspoň se dozvíme něco nového ze života těchto známých lidí ☺

      Vymazat
  12. O této návrhářce jsem už slyšela, ale film jsem neviděla. Vyhledám si ho. Hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film se ti bude určitě líbit, hlavní představitelka je skvělá ☺

      Vymazat
  13. Coco byla opravdu krásná žena.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Povahově prý nebyla žádný milius, ale když chce někdo něčeho dosáhnout, musí jít za svým cílem někdy i tvrdě. Jí se to podařilo.

      Vymazat