pátek 19. března 2021

Medojedky

 Mám v knihovně román Roberta Ruarka Medojedky, vydanou v roce1973. Knihovny jsou většinou zavřené, a tak se vracím k některým knihám, které mě nějakým způsobem zaujaly. 
Hlavní postavou románu je úspěšný novinář a spisovatel Alec Barr, který dosáhl snad všeho, po čem jako chudý student toužil. Má krásnou a bohatou manželku, luxusní byt, jeho tvorba je žádaná a od něho se očekávají stále nové nápady. Psaní bere jako rutinu, postupně ale ztrácí soustředění na psaní, začíná toužit po svobodě a volnosti. 
Odchází od své ženy, prožije několik milostných avantýr, navštěvuje noční bary. Nakonec se rozhodne odjet do Afriky, kam ho posílá jeho nakladatel, aby o tamním životě a přírodě napsal sérii reportáží a později knihu. 
Román popisuje 30.- 40. léta a je to zřejmě román tak trochu autobiografický. A proč název Medojedky?
To se můžeme domýšlet, Je ale jisté, že medojed kapský je kunovitá šelma, žijící na většině území Afriky. Traduje se o ní, že dokáže napadnout i mnohem větší savce, než je sama tím, že jim nejprve ukousne varlata.
Cituji z knihy:
"Bylo mu smutno, že jeho krátké štěstí s Barbarou skončilo tak nepříjemně -  házením sklenic, těžkým obviňováním a oboustranným vědomím záměrně působit bolest. Ale to přece o ženách věděl. Některé jdou muži po hrdle, ale většina zaútočí na jeho mužství."
 




32 komentářů:

  1. Kdysi mi někdo na tuto knihu upozorňoval ať si ji přečtu. Ale nedošlo na to. Takže si ji zkusím vypůjčit v knihovně.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla už vydaná několikrát, takže ji asi mít budou. Hezký víkend ☺

      Vymazat
  2. Evi, můj seznam knih se začíná nějak prodlužovat a nestačím číst, přesto si ji píšu. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když teď nikam nesmíme, tak je na čtení více času. Někdy mě ale nebaví ani číst ☺

      Vymazat
  3. Knihu Medojedky jsem si kdysi dávno koupila a zatím jsem ji nečetla. Možná že mne odradila její tloušťka, nevím. Dnes mi vícestránkové knihy nedělají problém, pokud jsou ovšem čtivé. Tak díky za připomenutí, myslím, že zalovím v hlubinách knihovny a přečtu si ji. Měj se pěkně, Evi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slyšela jsem názory, že někomu chvilku trvalo, než se do té knihy začetl, ale mě se líbila. Také jsem ji vytáhla z knihovny asi po 40ti letech ☺☺☺

      Vymazat
  4. Název jsem už někde zaslechla, ale knihu jsem nečetla.
    Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba na ní někdy narazíš, krásných knih je strašně moc, jeden to ani nestíhá přečíst. Hezký viíkend ☺

      Vymazat
  5. I já jsem ji náhodou viděla v knihobudce, zkusím si ji odtud donést a přečíst. Stejně si ji píšu na seznam k přečtení. Děkuji a přeji pěkný pátek i víkend s dobrou četbou ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad se bude líbit, každý máme jiný vkus a pěkných knih je moc. Také přeji hezký víkend, zdravím ☺☺☺

      Vymazat
  6. Mám takový pocit, že jsem Medojedky četla. Jestli ano, tak zřejmě hodně dávno, díky za tip. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem ji četla už hodně dávno, ještě v minulém století. Zdravím a přeji hezký víkend ☺☺☺

      Vymazat
  7. Evi, to je snad sto let, co jsem Medojedky četla. Moc se mi líbily, ale nebýt tebe, nedovedla bych si vzpomenout, o čem byly...
    Děkuji a přeji příjemný víkend, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, také jsem je četla v minulém století, ale teď, když nemůžu do knihovny, hledám ve vlastních zásobách. Přeji krásný víkend ☺☺☺

      Vymazat
  8. Evi, už je to dávno, kdy jsem tuhle knihu četla.
    Mám také pár oblíbených, ke kterým se vracím. Když nastaly deště od Bromfielda, nebo Egypťan Sinuhet od Waltariho, jsou moje srdcovky. A takových je víc.
    Měj hezké dny 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, díky za připomenutí. Když nastaly deště, to se mi také líbilo. Zarezervuji si přes okénko knihovny, to zatím jde. Měj se fajn a přeji klidný víkend ☺☺☺

      Vymazat
  9. Já se přiznám, že ted čtu jen časopisy a to spise prolítnu. občas nakouknu do Špalíčků výletů, ale nějaké romány teď na programu nemám. Jsem ostuda. Dřív jsem četla hodně, teď jsem na to lempl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Občas mám také období, kdy se mi číst moc nechce. Měj se krásně ☺☺☺

      Vymazat
  10. Evi,tu knížku mám doma a jak si mi ji připomenula,zase si ji přečtu.Líbila se mi.Do knihovny teď nechodím,přes okénko je to divné a ani nevím,zda teď vůbec je.Ráda si v knihách listuji a tak si počkám na lepší časy.Na čtení mám doma spousty knih ke kterým se ráda vracím.
    Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. J8 jsem u okénka byla jen knihy vrátit, zatím mám vlastní zásoby. Některé, které jsem četla už dávno, jako např. Medojedky ☺☺☺

      Vymazat
  11. Tuto knížku ani autora vůbec neznám. Někdy není luxus úplně to, co člověk potřebuje a musí vyzkoušet něco jiného :) Pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Autor napsal pouze dvě knihy, takže ho moc lidí asi nezná ☺

      Vymazat
  12. By mě zajímalo, co medojed ukousne mnohem většímu savci, který náhodou bude samice? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, to fakt nevím ☺☺☺ Jestli on nebude jenom na kluky ☺ Zdravím ☺

      Vymazat
  13. Je zajímavé, že mi to něco říká, mám o tom povědomí než propadnu do bezvědomí :))
    Kniha je obrovský pomocník, jak přežít, nezbláznit se, protože hlavní hrdinové jsou na tom pravidelně daleko hůř.
    KRÁSNÉ JARO, EVI.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Při čtení se soustředím na osudy postav a na ten náš, momentálně podělaný, život nemusím myslet. Simčo, také ti přeji krásné jaro a bezproblémovou dostavbu domku. Měj se fajn, zdravím ☺☺☺

      Vymazat
  14. Evi, Medojedky jsem nečetla, slyšela jsem o této knížce. Teď jsi mi to připomněla, musím si to napsat na papír, když si řeknu,že si to budu pamatovat, nevím druhý den zcela nic...Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy jsem také s pamětí v háji, ale domů ještě trefím, tak je to docela dobré ☺☺☺

      Vymazat
  15. Ten název je mi povědomý, nejspíš jsem ji kdysi četla, ale mrknu se do knohovny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že v knihovně ji mít budou. Zdravím ☺

      Vymazat
  16. Medojed Kspsky ve spolupráci s ptákem medozvestkou ničí vcelstva... Medozvesyka mu ukáže cestu, on zničí včelí dílo a na zbytcich plast I se napase pták.. Je v tom symbolika..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Příroda nás dokáže stále udivovat, všechno má tak neskutečně promyšlené, až z toho někdy i mrazí. Zdravím ☺

      Vymazat