pondělí 11. září 2023

Zlatobýl zdobí i léčí

Na zahradě nám zlatobýl roste na mnoha místech, používám ho hlavně do vázy, protože barva jeho květů je krásná a nějakou dobu ve váze vydrží. O tom, že je zároveň léčivkou jsem vlastně ani nevěděla. 
Zlatobýl celík (tak se mu říkalo v lidovém léčitelství) je účinná léčivá bylina, která kvete v zahradách nebo celkem běžně u cest a luk a chutí připomíná lékořici nebo pendrek. 
Sušená bylinka se většinou prodává ve směsích, převážně do ledvinových čajů. Bylinka působí močopudně a dezinfekčně, zlepšuje funkci ledvin, rozpouští ledvinové kameny, snižuje lámavost cévních kapilár a proto se jí využívá i k léčbě aterosklerózy a stařecké demence. 
Protože na zahradě ještě kvete, hned jsem si z jejích květů uvařila čaj. Má opravdu osvěžující chuť, což mohu potvrdit a jestli pomáhá i s pamětí, to zatím fakt potvrdit nemůžu 😂









22 komentářů:

  1. Hmm,tak to je šikovná. Já jsem ji viděla u nádraží v jedné obci u nás, ale netušila jsem, co všechno umí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, na zahradě ho máme léta, ale co všechno umí, to jsem také netušila. Měj se hezky, zdravím 😀

      Vymazat
  2. Zlatobýl roste i u nás v sídlišti a hodně.Že je i léčivý jsem nevěděla.Docela bych čaj vyzkoušela,piju hodně bylinkové.
    Evi,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, když jsem na chatě, tak si ho teď vařím. Dávám ho od oka, na jeden hrnek tak asi jeden květ s kouskem natě. Vyzkoušej, pá 😉

      Vymazat
  3. Anonymní11/9/23 21:14

    Lezarts
    Roky se snažím ji u nás na zahradě vysazovat, ale marně. A teď, když vím co je to za léčivku, mě bude ještě víc mrzet, že se jí u nás nedaří :-((

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renato, u nás roste bez mého přičinění, pouze ho před zimou ostříhám tak na 10 cm. Na loukách ho nikdo nestříhá a také roste. Jestli mu nedáváš až moc péče 😀😉

      Vymazat
  4. Evi, je to plevel a mám ho i na záhonu před domem. Jen nevím, jak se čaj vaří, kolik se toho dává a o tom, že je léčivý, vím od své babičky.
    Ve váze jsem ho nyní měla asi týden.
    Za článek moc děkuji. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já dávám jeden květ s kouskem natě na jeden hrnek. Když jsem dala víc, byl trochu nahořklý, takže tak nějak od oka. Měj se hezky, pá 😉😊

      Vymazat
  5. Hmm, tak zlatobýl. Poznala jsem ho na hřbitově, to je k neuvěření, že? Moje babička mě "naučila" chodit na hřbitov a je to už pěkně dávno. Toho zlatobýlu tam kdysi rostly "mraky", babička asi ten název neznala... Dnes tam už leží nejen babička, i moji oba rodiče, ale ten zlatobýl se nějak vytratil. Ani mě nenapadlo, že je to léčivka. Tak to ráda čtu a zdravím do dáli. 😎

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Han ko, on je to v podstatě takový plevel, který nepotřebuje žádnou péči. Na zahradě ho na podzim ostříhám, a to je všechno. Přes léto ani nezalévám 😀

      Vymazat
  6. Anonymní12/9/23 05:07

    Evi, děkuji za všechny informace. Na zahradě ho nemám, ale určitě se u některé z kamarádek najde…
    Měj pohodový den. Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, u nás v okolí, myslím na chatě, roste fakt hodně. Na zahradě je už spoustu let, a to bez mého přičinění. Ani ho nezalévám. Měj se hezky, pá 😉

      Vymazat
  7. Také mám zlatobýl ve váze a mám ho ráda. Přeji Ti moc hezké ještě letní, dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, ve váze na chatě ho mám od doby, kdy vykvete. Vydrží týden a parádu udělá. Také přeji pěkné letní dny, je to paráda 😉😀

      Vymazat
  8. Ahoj Evi já si ho přidávám k bylinkám , ze kterých si vařím čaj kvůli ledvinám. Hezký den přeju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, pro mě jsou jeho léčivé účinky novým poznatkem. Tak jsem si hned začala čaj vařit a je dobrý. Nesmí se ho dát moc, pak se mi zdá trochu hořký. Také přeji pěkné slunečné dny, měj se, pá 😉😀

      Vymazat
  9. Tak toto jsem o zlatobýlu nevěděla. Ve váze ho mám každý rok. Na zahradě ho nemám, ale v blízkém okolí ve volné přírodě je ho dost.
    Díky za informaci! Čaj zkusím.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko i pro mě to bylo překvapení. Používala jsem ho jenom do vázy, ale teď si vařím čaj. Přišla jsem na to trochu pozdě, už začíná odkvétat. Také přeji hezký den 😀

      Vymazat
  10. Anonymní13/9/23 13:00

    tetkapernikarka
    Evi, pěkné počteníčko a díky i za nové informace, tedy pro mě ano :-)
    Už opravdu odkvétá, ale pořád se najde nějaká větvička i do vázy. Tak jsem se omluvila včeličkám a pár větviček jsem si dnes do vázičky taky přinesla :-) :-)
    Přeji pěkné dny a zdravíčko, třeba i se zlatobýlem :-) Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, zlatobýl pro včely ráj, od prvních květů to kolem pořádně bzučí. Myslím, že ti těch pár větviček odpustí, i když večeře bude o něco chudší 😁Také přeji hezké dny, užívej si sluníčko, pá 😉😀

      Vymazat
  11. Evko, já jí neznala - teda neznala jsem, že se tak jmenuje. Děkuji za informace, teď si jí budu všímat víc. To je šikovná bylinka, to sis udělala dobře čajík. Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, na zahradě nám kvete už hodně let, ale o tom, že je to léčivka, jsem se dozvěděla nedávno. Učíme se celý život 😁 Měj se hezky, užívej si krásné slunečné dny, pá 😉😀

      Vymazat