pátek 22. září 2023

Záludná čeština

 Čeština je záludná a rozhodně to není jednoduchý jazyk. Její pravidla jsou mnohdy hodně složitá, a třeba to, co platilo před třiceti lety už dávno neplatí. 
Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že každý z nás udělá nějakou chybu a stoprocentně bezchybný nebude nikdo. Velká písmena, měkké nebo tvrdé i, y, mě nebo mně, čárky v souvětí a spousta dalších záludností. Je toho opravdu dost, na co je třeba dát si pozor. Občas nahlížím do pravidel pravopisu nebo se snažím problematický výraz nahradit jiným, možná to také znáte. I v knihách se najdou gramatické chyby, pokud korektor nemá zrovna svůj den. V poslední době jich je docela dost. 
I odborníci z Ústavu pro jazyk český odpověď vždycky neznají okamžitě, i tam musejí některé jednotlivé případy prokonzultovat. 
Nedávno jsem na internetu objevila stránky dvou kamarádek, korektorek, pro které je český jazyk velkým koníčkem. Stránky najdete i na instagramovém účtu @červená propiska, Kromě diktátů, najdete různé pravopisné perličky a další spoustu zajímavostí. Společně budou vydávat už pátou knihu. Mě zaujaly tyto dvě, tak se po nich v knihovně pro zajímavost podívám. 




Nakonec jedna opravdová perlička - doplňte písmeno 

Na rybníce se vytvořil vír, nad ním právě letěl výr. 
Oba v-ry se mi podařilo zachytit na jedné fotografii. 

Tak takovou větu lze pouze říct, nikoli zapsat. Správný zápis je: Podařilo se mi zachytit vír i výra na jedné fotografii. 




27 komentářů:

  1. Evi, pěkný chyták, ale výsledek je logický. Dík za tipy na knihy. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, chyták to teda je, v první chvíli jsem fakt tápala, to se přiznám. Na knihy se poptám v knihovně, studovat je nebudu, ale nakoukla bych ráda. Měj se hezky, pá 😀😉

      Vymazat
  2. Čeština je záludná,občas do pravopisů nahlížím a když si nejsem jistá nahradím
    jiným slovíčkem.
    Evi,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, někdy si nemůžu vzpomenout na to správné slovo i v běžné mluvě. Třeba sedí se na tom, má to čtyři nohy a ve finále je to překvapivě židle.Měj se hezky, zdravím 😁

      Vymazat
  3. Myslím, že naprosto jistý si není nikdo. Občas o tom mluvím s kamarádkou, má z češtiny doktorát...
    Evi, děkuji za tu záludnost a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, je to tak. Myslím, že v tomhle případě si jistý není nikdo. Také přeji hezké dny, pá 😉😊

      Vymazat
  4. Někdy taky raději slůvko změním.
    Perlička je opravdu perlička. Zapsat to nejde, ale říci ano. :-)
    Hezký víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, v poslední době musím slova nahrazovat jinými docela často. A bude hůř, říká můj muž 😉 Měj se hezky, pá 😀

      Vymazat
  5. Také někdy přemýšlím, zarazím se...ale je pravda, že mnoho mladších ročníků nějaké chyby moc neřeší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, ono to také bude tím, že výrazy a slova v SMS zprávách jsou češtině docela vzdálené. Mladí tento způsob "korespondence" ovládají, ale se spisovnou češtinou to nemá nic společného. Kamarádka říká, že kolikrát nechápe ani běžnou řeč, kterou mladí používají. Měj se hezky, zdravím 😀

      Vymazat
  6. Anonymní23/9/23 10:09

    Vija
    Perlička perliček. Čeština je opravdu těžká, ale zase na druhou stranu často je nějaký slovní obrat tématem k dlouhému rozhovoru. Hezký víkend přeji. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vijo, ráda tě vidím na mém blogu. Máš pravdu, čeština není zrovna lehká řeč a pro zahraniční studenty to bude pěkně těžký oříšek. Někdy je to oříšek i pro nás. Také přeji pěkný víkend, pá 😀

      Vymazat
  7. Anonymní23/9/23 11:50

    Lezarts
    Můra všech dislexiků…do smrti, už toho moc nedoženu:-(((

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renato, já už nic dohánět nechci, bude mi stačit, když nezapomenu alespoň to, co umím 😀😁

      Vymazat
    2. I můj syn je dislektik, zažili jsme mnohé kruté chvilky při studiu. Dneska se myslím na dislektiky už nahlíží jinak.

      Vymazat
  8. Díky za inspiraci na Červenou propisku.
    Pěkná chytačka - asi bych napsala jen Oba se mi podařilo....
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V první chvíli jsem teda tápala, to se přiznám. Chytáků se v té naší řeči najde fakt hodně. Přeji pěkný víkend, pá 😀😊

      Vymazat
  9. Anonymní23/9/23 18:50

    Děkuji za hezký článek. Pomohla jste mi vyřešit chyták, se kterým jsem se setkala už dávno: Ptáci se usadili na bidle a postavili si tam své bydlo. Zafoukal vítr a obě b-dla spadla. Konečně znám řešení :). Eva z Ostravy

    OdpovědětVymazat
  10. Evi, jsem ráda, že se příspěvek líbil. Čeština nás umí potrápit nejen ve škole, ale vlastně celý život. Díky za návštěvu. zdravím 😉😀

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Evi, taky nahrazuju... Měj se hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, moc zdravím. Přečetla jsem si, že tě čekají lázně, tak si to užívej ať načerpáš nové síly. Měj se hezky, pá 😉😊

      Vymazat
  12. Ta čeština 😱,kolikrát si připadám divně. Hledám, nahrazuji a jak tak čtu, nejsem sama.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, myslím, že nás, co nahrazujeme je fakt hodně. Hlavně, když ještě víme, jak nahradit 😁😉

      Vymazat
  13. Jo ten čestin. :) Knížky mohou být zajímavé a ta dolnovačka je fakt dobrý chyták.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, máš pravdu, jó ten češtin, ten nám někdy dává pořádně zabrat 😀😂

      Vymazat
  14. Čeština je krásná a záludná. Ve škole mě vždy bavila:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemohu říct, že by to byl zrovna můj koníček, nějaká chybička se někdy vloudí, ale krásná je. Pro cizince to musí být hodně těžký oříšek 😀😉

      Vymazat