sobota 20. ledna 2024

A retro potřetí

Tentokrát zavzpomínám na praní prádla, což je teda tvrdé retro. I když je retro v současnosti celkem hodně oblíbené, tak tohle by určitě nikdo už zažít nechtěl. 
Když jsem byla malá holka, pralo se velké prádlo i všechno ostatní pěkně z gruntu jednou za měsíc. Teda pralo se, mamka prala. Ne, že bychom chodili jako čuňata, drobné věci přepírala samozřejmě častěji, a to buď v ruce nebo na valše. Koupelnu jsme neměli, tak prostě jen tak ve škopku nebo v umyvadle.
Velké prádlo byla v té době celodenní záležitost, která se odehrávala ve společné prádelně činžovního domu. Večer se prádlo namočilo, hned ráno druhý den se přendalo do prádelního kotle, kde se vyvařovalo. Pod tím kotlem se muselo nejdříve zatopit, to dá rozum, že? 
Vyvařené prádlo se pomocí takového dřevěného "pádla" přendalo do pračky, kde se postupně pralo od toho nejsvětlejšího až po to tmavé. Takže třeba tátovy montérky přišly na řadu až jako poslední. 
Některé jemnější kousky se opět praly na valše v dřevěných neckách. Zpočátku ne vždycky byla k dispozici ždímačka, a tak nebylo nic divného, když se vypraná várka opět tím "pádlem" přendala do necek. Tady se musela pěkně ručně vymáchat v několika vodách a pak ručně vyždímat. Podotýkám, že se máchalo ve studené vodě, teplá v těch prádelnách rozhodně netekla. Ona ta teplá voda tenkrát netekla nejen v prádelnách, ale vlastně ve většině domácností. Chceš teplou vodu? Tak si jí ohřej, tak asi tak. 
Takhle vyprané prádlo se věšelo na půdě, kde měl nájemník k dispozici její část, vždycky až po dohodě se správcem domu. Prádelna se musela zamlouvat dopředu, aby se všichni v domě mohli vystřídat. 
Příšerná dřina, kterou si umí představit jen málokdo, kdo nezažil. 
Pořád tady píšu, že prádlo se vyvařilo, vypralo, vyždímalo, pověsilo. Ona to tak úplně pravda není, tuhle všechnu dřinu musely udělat naše mamky, babičky, hospodyňky, prostě ženské. Chlap v prádelně? Absurdní. 
Já už jsem jako mladá paní prala ve své pračce, v naší koupelně. Přesto jsem ještě pořád vyvařovala na kamnech v prádelním hrnci, který jsem pak nosila do koupelny. Ždímačku jsem zpočátku neměla, ale když jsme si ji pořídili, to byla nádhera.
Pak se začaly objevovat automatické pračky, a to už byl doslova zázrak. V Bílé labuti měli jeden vzorek takové pračky zapnutý a vzpomínám doteď, jak nás na to převalující se prádlo nevěřícně čučelo celkem hodně. Koupili jsme si jí v roce 1978 a pamatuji, že moje mamka tomuhle vynálezu odolávala hodně dlouho. Byla přesvědčená, že v tak malém množství vody se prádlo nemůže pořádně vyprat a i na to moje koukala s nedůvěrou hodně dlouho. Přesto i ona nakonec po delší době podlehla. 




takhle nějak podobně jsem prala vždycky přes léto na chatě 








a pak přišel vynález největší, Tatramatka 



34 komentářů:

  1. Pěkné retro a budeme zase vzpomínat.Rodiče bydleli v malém činžáčku a dole v prádelně měla každá rodina svoji pračku,koupelny byly malé a tam se nevešly.Maminka na valše neprala,ale prala jsem já,když se mi narodil syn a bydleli jsme necelý rok u manželových rodičů.Tchýně pračku měla,ale plíny se vyvařovaly na sporáku v kuchyni,já už čekala druhé dítě a z toho smradu a zapoceného bytu se mi dělalo zle.Přitom jsem automatickou pračku už měla koupenou,ale tu jsme zapojili až v našem prvním bytě,kam jsme se odstěhovali.
    Evi,hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JItko, ono se řekne vyprat, ale tenkrát to fakt jednoduché nebylo. Navíc jsme ještě s mámou nosily prádlo na mandl a pak teprve bylo hotovo. A ty tehdejší žehličky, to také nebylo nic jednoduchého. Nahřívaly se na kamnech a pak se mohlo žehlit. Vynález automatky, to byl fakt vynález 😀😊

      Vymazat
  2. Tohle praní v prádelně na dvoře jsem ještě jako dítě zažila u babičky. Musela to být neskutečná dřina. Pak se prádlo nosilo na madl, mamka i když už si prala v koupelně v pračce, mandlovala si prádlo na madlu v přízemí paneláku... Hodně jiná byla i kvalita textílií, který dnešní kousek by vyvářku nebo mandl snesl...
    Evi, super příspěvek.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, mandl byl pomalu v každé ulici, současně s ním napínání záclon. Na mandl jsem pomáhala nosit prádlo ve velkém proutěném koši. Ten doma ještě mám. Za vynález pračky jsem neskutečně vděčná, protože sama vím, jaká dřina bylo praní prádla 😉 Měj se hezky, pá 🙋‍♀️

      Vymazat
  3. Tak to je opravdu echt retro článek! Pamatuji si, že moje maminka měla pračku se ždímačkou ROMO (koukala jsem na net, dokonce se dá i dnes koupit!), a když odešla ždímačka, musely jsme spolu nad vanou všechno prádlo ždímat v ruce. Je to nic proti tomu, co musely dělat naše babičky a prababičky, ale i tak jsme byly úplně vyřízené...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, praní prádla byla fakt dřina, nehledě na prostředí v prádelně, zima a příšerná pára. Nakonec se ještě prádlo nosilo na mandl. Povlečení, prostěradla, ručníky a utěrky, pak teprve bylo hotovo. Po posteli snad nejlepší vynález 😀😄

      Vymazat
  4. Ano, ano- tak to bylo. Tak nějak podobně to mám v paměti i já. Úplně vidím hrníček s modřidlem, které mamka při praní používala :-). Po tzv. pračce kejklovačce měla pračku zn.ROMO se ždímačkou. Já jsem bílé prádlo taky ještě vyvářela v hrnci na sporáku , taktéž pleny. Vyvářelo se v mýdle a prádlo bylo po vyvářce sněhově bílél. No a pak už přišla na řadu automatka. Velké ulehčení.
    Pohodovou nedělí!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, na modřidlo si také pamatuji, mamka v něm máchala bílé prádlo vždycky nakonec, aby dostalo zářivou barvu, říkalo se tomu šmolka. No a mýdlo s jelenem, to byl tehdejší prací prostředek. Pak si ještě pamatuji na modré mýdlové vločky Korál a prací prášek SAM - pere sám (to bylo napsáno přímo na krabici), Za současné pračky nemůžeme být snad nikdy dostatečně vděční, zdravím 😄😀

      Vymazat
  5. Anonymní21/1/24 16:39

    Lezarts
    Zase retro, které jsem zažila a tak potvrzuji, že to tak opravdu bylo!!! Aještě připomenu bělení prádla :-). Automatickou pračku a myčku nádobí, bych nedala ani za nic!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renato, bělení prádla na slunci, kdo měl možnost a nebo máchání bílého prádla ve šmolce, tak to dělala moje mamka i babička. Nemít automatickou pračku, to si fakt představit neumím, ale myčku nemám dodnes. Tu jsem ani nechtěla, ale bez té automatky by to byl očistec. Měj se hezky, pá 😀🙋‍♀️

      Vymazat
  6. Evi,jsem ve spamu.Komentáře jsem psala ráno a teď to kontroluji a nikde nejsem

    OdpovědětVymazat
  7. Už jsem si tě vytáhla, pá 😀

    OdpovědětVymazat
  8. Evko, tak jsem si taky zavzpomínala. My měli pračku a ždímačku, ale i tak si pamatuji tu práci. Pračka vyprala, prádlo jsme přendaly velkou vařečkou do vany, vymáchaly, vyždímaly, daly do ždímačky. Ale tam se muselo dát správně, aby se buben točil a nebouchal :-) Prali jsme v prádelně, bylo tam mokro a pračka se ždímačkou probíjely, tak docela o život :-) A svetry se praly úplně v ruce. Dodnes pamatuji, jak jsme ždímaly rifle ve dvou... To si pak člověk váží té pračky a v zimě i sušičky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, já automatickou pračku považuji za fakt skvělý vynález, málokdo z mladších ročníků by s takovým praním poradil. Je pravda, že jsem v tom vyrůstala, tak mně to nijak zvláštní nepřišlo. S odstupem času vidím, že to byl děs a běs. Měj se hezky, pá 😉

      Vymazat
  9. Anonymní21/1/24 21:05

    Tetkapernikarka
    Taky toto pamatuji. I to mořidlo, spíš tedy u babičky. S velkým prádlem to byla vždy dřina. A úplně vidim, jak jsme ty velké kusy ždímaly, kroutily proti sobě a pak se to společně pověsilo. No jo, tak to holt bývalo😊 Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, protože jsme praní znali jen jako dřinu, tak jsme to tak všichni brali. Když se na to kouknu zpětně, tak to bylo fakt příšerné. Měj se hezky, pá 😉

      Vymazat
  10. Evi, úžasný článek a vše pamatuji a dokonce i to, co mi moje babička o praní vyprávěla. Když jsem si koupila automatickou pračku horem plněnou ( v Popradu vyrobenou) tak jsem seděla na vaně a celý cyklus odsledovala jako televizi.
    Miluju svoji pračku, taky vysavač ( chytá pavouky ) ...
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, však nás takových bylo hodně, co jsme zírali do pračky jak na televizi 😁 Když si to zpětně představím, tak si jen říkám Díky za ní 😀😁

      Vymazat
  11. Já mám tohle retro z vlastní zkušenosti až od praní ve vířivé pračce s mácháním ve vaně. Společnou prádelnu jsme nikde neměli. Ale plínky jsem na chalupě vyvářela ještě svému synovi, který je ročník 94 :). A přesně, jak píšeš, tohle je retro, ke kterému bych se vracela fakt nerada.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, bylo to tenkrát normální a nikdo se tomu nepodivoval. Že to byla ale otročina, o tom žádná. Už si to neumím představit. Teda představit si to umím, ale prát už bych takhle fakt nechtěla, pá 😀😊

      Vymazat
  12. Evi, tak to jsem se vrátila do mládí. Já jsem na valše prala ještě první rok našeho manželství, než jsme sehnali tu malou pračku Mini Romo, která nám pak sloužila dlouhá léta. Drobné věci, to vyprat ještě šlo, ale povlečení nebo deky...to bylo strašně těžké a pořád hlavně v zimě, jsem si musela ohřívet a přilévat teplou vodu, protože to rychle stydlo. Máchání ve studené nebo jen vlažné vodě, to bylo běžné Nejhorší pak bylo i ždímání těch velkých věcí ...Hlavně z toho mám teď revmatické prsty, které mě moc neposlouchají. Děkuji za připomínku, ale takový byl život i doba a také jsme žli a zvládli to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, věřím tomu, že se tenhle způsob praní promítl na zdravotním stavu kloubů mnoha žen. Dneska už praní není žádná práce, hodit prádlo do pračky a vyndat třeba i suché. Pro tehdejší ženy neskutečné. Jsem za ní hodně moc vděčná, protože vím, co to dřív bylo za dřinu. Měj se hezky, pá 😀

      Vymazat
  13. Evi, všechno jsem to zažila až na tu valchu, ta už byla uskladněná ve sklepě. Také věšení na společné půdě. Bydleli jsme v bytovém domě, kde nebyly koupelny. Vana se musela přinést a voda v hrnci ohřát. Chodili jsme se také koupat do městských lázní. Jinak posloužilo umyvadlo neboli lavor. Ale my jsme byli vždy čistí a prádlo bylo vždy krásně vyprané a to bílé zářivě bílé, jinak by nás sousedky pomluvily, sušilo se i před domem. Dnes, při těch všech vymoženostech občas zahlédnu kus zapraného spodního prádla, které se vyšňořené dívenky ani nesnaží ukrýt, spíš naopak. Naposledy to bylo v sobotu v divadle. No a stejnou tancující Tatramatku jsem si zakoupila rovněž v roce 1978 po narození syna. Tancovala sice, ale vydržela nám mnoho let, zatímco ty dnešní sice netancují, ale nic nevydrží. Pěkně jsem si zavzpomínala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heleno, Tatramatka sice občas tančila a když začala pěkně od podlahy, chodila jsem si na ní sednout. Vydržela nám přesně 16 let, takovou měla výdrž. Měj se hezky, zdravím 😀🙋‍♀️

      Vymazat
  14. Článek výborný, Evi, taková témata vítám na blogu a možná bys ještě nějaké retro mohla vytvořit. Znám to a mnohé jsem zažila doma, valchu /novější typ/ mám ještě ve sklepě. Měli bychom to povědomí dřívějších let uchovat. A co prášek - takový Sam pere sám? 😍 Ale třeba značka Jelen je hodně stará, tehdy se používalo Schichtovo mýdlo. Moje babička hovorově říkala: peru šichtovým mýdlem a já jako děcko jsem si myslela, že to se pere na šichtu, jak se u nás říkalo pracovní směně. ☺ A on to byl Johann Schicht, podnikatel, který měl v sev. Čechách několik továren na mýdlo. A byl to on, který si později zaregistroval logo "mýdlo s jelenem". 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, jasně, že si pamatuji na mýdlo s jelenem, na modré mýdlové vločky Korál a samozřejmě na prací prášek SAM - pere sám!, tak to bylo i na krabici. Značka Jelen se objevila znovu, momentálně mám doma velkou krabici pracího prášku. Měj se hezky, zdravím 😀😊

      Vymazat
  15. To muselo být hodně náročné!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, jednoduché to určitě nebylo, určitě by ti o tom něco řekla třeba babička. Ještě, že jsou ty automatky, to je neskutečný pomocník, pá 😀😊

      Vymazat
  16. To je parádní vzpomínání. Prala jsem na chalupě na valše. Pěkná dřina. Dnes už bych to ani nezvládla. Hezké dny ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, už si to také představit neumím, za automatky vzdávám obrovský dík. Měj se hezky, pá 😊😀

      Vymazat
  17. My jsme měli v činžáku prádelnu na půdě a tam se pralo dle rozpisu. Pak se prádlo věšelo vedle na další půdu. Bylo to náročné. Já tam tedy chodila s maminkou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lotty, ještě že my už máme automatku, i když i já si samozřejmě pamatuji vyvařování v hrnci a praní na valše. Měj se hezky, pá 😀

      Vymazat