středa 17. ledna 2024

Vaření v retro stylu

 Dneska vám nabízím dva retro recepty na ta nejobyčejnější jídla. Obě byla pro tehdy ty nejchudší rodiny, což ale neznamená, že nebyla dobrá. Opak je pravdou. V dnešní době nám  hlavní suroviny podražily, ale nejde o cenu, ale o chuť a opět o vzpomínky na dětství. 

Brambory na loupačku 

brambory
máslo
sůl
kefír

Brambory uvařené ve šlupce oloupeme, osolíme a na každý kousek brambory přidáme plátek másla. Někdo méně, někdo víc, já teda víc. Zapíjíme kefírem.
Jednodušší jídlo snad ani neexistuje, je to recept, jak se brambory podávaly u nás a samozřejmě občas podávají.






Škubánky 

brambory
hrubá mouka
máslo
sůl

Osolené brambory uvaříme doměkka, scedíme asi polovinu vody, kterou si necháme v hrnečku pro případné zředění škubánků. Do horkých brambor nasypeme hrubou mouku. držadlem vařečky uděláme do brambor díry, přiklopíme poklicí a necháme asi 10 minut propařit (na kilo brambor asi 250-300 gramů mouky). Poté vařečkou rozšťoucháme bramborové těsto dohladka, můžeme roztírat i po hraně hrnce, abychom ve škubánkách neměly moučné hrudky. Pokud je třeba, přidáme trochu scezené vody. 
Polévkovou lžíci namáčíme v rozpuštěném másle a na talíři tvoříme škubánky.
Podáváme naslano se strouhaným tvarohem nebo balkánským sýrem, omastíme máslem. 
Nasladko posypeme mákem a moučkovým cukrem, omastíme máslem. 
Opět jsou to varianty z naší rodiny.
Pokud vám škubánky zbydou, udělejte z těsta placičky, které z obou stran opečte na sádle nebo oleji. 
U nás se dělají škubánky tak, aby určitě zbyly. 














36 komentářů:

  1. Tato jídla znám a také občas dělám. Brambory na loupačku míváme ne s kefírem, ale normálně s čerstvým mlékem nebo koupím podmáslí a škubánky dělám s mákem. Dělám také často česnečku, do které se může "pustit vajíčko" nebo přidat chléb. Tato relativně levná jídla dělám i dnes docela často a máme je rádi. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, dneska u nás byly škubánky, které jsem naposledy dělala před mnoha lety. Manžel si na ně vzpomněl, i proto ten článek. On měl s mákem, já s tvarohem. Měj se , pá 😉

      Vymazat
  2. Evi, naprostá bomba, máme to rádi a pokud je i šnytlík, tak se neznám. ( raději je tedy s mákem na sladko! )
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, my už jsme škubánky fakt neměli léta. Ale nějak jsem nevěděla, co vařit a manžel si na ně vzpomněl a byla to mňamka 😉

      Vymazat
  3. Klasické škubánky u nás nikdo nechtěl, ale ty opékané dělala máma docela často - ty všem chutnaly. Většinou jsme je měli s nějakou zeleninou (kyselé okurky, zelný salát, nakládané houbičky...). Moji pánové ale zrovna o tohle moc nestáli, tak jsem to ve své domácnosti nedělala. Možná bych to mohla někdy zkusit.
    Jinak já miluju brambory upečené na sucho v troubě a pak promíchané s utřeným česnekem a lžící sádla. A k tomu mléko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já brambory můžu snad na všechny způsoby, pečené s česnekem bych si dala hned. Zítra budou ještě pečené škubánky, samozřejmě že zbylo 😉😃😉

      Vymazat
  4. Anonymní17/1/24 17:48

    Lezarts
    Recept č 1. naše oblíbené letní jídlo!!! Škubánky musím obnovit, nějak jsem na ně pozapomněl. Dík za upomínku.

    OdpovědětVymazat
  5. Renato, škubánky jsem oprášila po letech, manžel si na ně vzpomněl a brambory na loupačku byly docela nedávno. Obyčejná jídla, ale skvělá 😃😉

    OdpovědětVymazat
  6. Mám taková obyčejná jídla z brambor ráda.Škubánky, ale nedělám.
    Hlavně musí být chutné brambory.
    Hezký večer Evi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, brambory můžu ve všech podobách, miluju bramborovou kaši, pá 😉

      Vymazat
  7. Evko, tak my ty škubánky děláme špatně :-) U nás s mákem. A brambory bez podmáslí, třeba s pomazánkovým máslem, s mazacím sýrem, co zrovna je potřeba sníst, nebo jen se solí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, takhle si to pamatuji z domova, ale každý si jídlo může přizpůsobit podle chuti. Tenkrát moc na výběr nebylo, tohle byla taková tradice. Měj se hezky, zdravím 😃

      Vymazat
  8. Evi, škubánky jsem léta neudělala. Dala bych si s mákem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, my jsme je měli také po letech. Už jsem na ně tak nějak zapomněla, ale když jsem se ptala manžela, co zase mám vařit, tak navrhl škubánky nebo nudle s mákem. Škubánky to vyhrály 😃😉

      Vymazat
  9. Evi, taková jídla u nás milujeme. Brambory podávám s tvarohem a hromadou bylinek, škubánky tedy nedělám, to je vzpomínka na babičku...
    Měj příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, já mám taková obyčejná jídla moc ráda, většinou jsou to rychlovky a navíc dobré 😀😉

      Vymazat
  10. Brambory na loupačku u nás jsou s kouskem másla, trochou tvarohu + sůl na každý kousek. Každý si bere z mísy uvařené brambory, sám si je oloupe na vedlejší talířek a pak si sám dle jeho chuti nandává to ostatní.
    Škubánky jako takové nedělala mamka ani já. Ale trochu něco podobnéhol Ze zbylých nastrouhaných uvařených brambor nebo bramb.kaše. Přidá se hladká mouka, trochu soli, jeden žloutek a dělají se malé placičky, které se lehce osmaží. Na talíři se ještě na každou dá minislzička másla. Mamka tomu říkala pokroutky. Převzala jsem to od ní a milují to všichni z naší rodiny, ba i někdo cizí, když je mu toto nabídnuto. Já jsem to trochu někdy vylepším, že když osmaženou dávku dám na talíř, položím na ni jen tak asi dvě kolečka např. salámu Herkules a překryju další vrstvou pokroutek.
    Měj klidný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, jeden by řekl obyčejné brambory, ale co všechno se z nich dá dělat. Placičky ze zbytku bramborové kaše už jsem také dělala, ale ta se u nás většinou sní na první dobrou. Měj se hezky, pá 😉😄

      Vymazat
  11. Brambory jsou oblíbenou přílohou, ale nemusejí to být jen hranolky. Ke škodě těch, co tato jídla neznají, ale třeba nemají nikoho, kdo by jim to uvařil a předložil. Ve Slezsku a na Valašsku se říkalo: Brambory a zelé - živobytí celé!
    Přeji klidné lednové dny, třeba s bramborami. 😉

    OdpovědětVymazat
  12. Hanko, hranolky si také občas dám, ale nejoblíbenější jídlo z brambor to pro mě není. Brambory a zelí, trochu koření a na světě je třeba zelňačka. Tu jsme měli zrovna minulý týden, ale dobrá klobása tam nesmí chybět. Měj se hezky, pá 😄

    OdpovědětVymazat
  13. Evi hádej co dnes bylo u nás k obědu - brambory na loupačku ! Máme to rádi všichni a dělám to dost často, na brambory jezdíme na samosběr tak máme zásoby :o). Taková ta obyčejná jídla mám moc ráda, nemusím jíst pořád maso jako můj mužský... Takže tento týden už byla česnečka, koprovka s vejcem... V sobotu udělám řízky, aby neremcal :o). Hezký večer přeju, Lenka

    OdpovědětVymazat
  14. Leni, také mám ráda obyčejná jídla, kopřivka s bramborami vejce miluju. Ale asi jako u vás, mužskej chce maso a knedlíky. My kupujeme brambory od jednoho známého, máme je uskladněné ve sklepě na chatě, ještě jich tam máme dost. Měj se hezky, moc zdravím 😉😀

    OdpovědětVymazat
  15. Leni, tak kopřivku fakt ne, ale koprovku jo 😄

    OdpovědětVymazat
  16. Oba dva receptíky super. Škubánky mám moc ráda, hlavně opečené s okurkou. ňamina ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, opečené jsou skvělé. Dělám jich vždycky víc, aby na ty opečené zbylo. Ani tentokrát to jinak nebylo. Měj se hezkly, pá 😀😊

      Vymazat
  17. Brambory na loupačku nás kdysi málem rozvedly. Manžel si je poručil k večeři. No dobrá, uvařila jsem je, kouřící mísu dala doprostřed stolu, nachystala talířky, přidala nůž, máslo, podmáslí...a dověděla jsem se, že manžel prý není prase, aby jedl takový žrádlo. Pohádali jsme se, že je to normální jídlo, že jsme to doma jedli. Nevěřil. Hledala jsem v kuchařce a dokonce jsem ho tam našla. Strkala jsem mu kuchařku pod nos, aby viděl, že mám pravdu. On si představoval šťouchané brambory. No má tedy vědět, co chce. Škubánky jsem také měla ráda. Nemám ráda nudle s mákem, ale škubánky ano. Díky za recept. určitě si je někdy udělám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, brambory na loupačku jako důvod k pořádné hádce, i tak to může být, když si pod názvem prakticky čehokoliv, každý představuje něco jiného 😀 Já byla kdysi zděšená, když jsem se dozvěděla, že tchyně peče k večeři kocoura, kterého má můj muž tak rád. Myslela jsem, že mně klepne. Nakonec to byl bramborák 😀😂

      Vymazat
  18. Anonymní21/1/24 20:56

    Evi, dnes jsem byla u brachy a trochu vzpomínali a přišlo i na škubánky. Ani já, ani bracha si nepamatujete, že by to maminka někdy vařila. Ale šulánky s málem, nebo ze zbytku brambor placky, u nás to byly beleše😊 A taky nakrájené rohlíky na kolečka, lehce spařené mlékem a pak opečené a sypané makem, to bývalo často. Stejně tak brambory na loupačku😊 Tetkapernikarka Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, ty opečené rohlíky s mákem neznám, u nás se z rohlíků dělala žemlovka. Nejlepší byla ze sladkých loupáků. Měj se hezky, pá 😄😊

      Vymazat
  19. Anonymní22/1/24 07:02

    Tetkapernikarka
    ……. i trošku chybiček se mi do psaní vloudilo 🤦‍♀️😊

    OdpovědětVymazat
  20. Mňam, děláš mi chutě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, jednoduchá jídla, ale mně chutnají moc. Zdravím, pá 😊🙋‍♀️

      Vymazat
  21. Brambory na loupačku miluju, ale škubánky jsem nikdy nedělala a jedla jen ve škole. Že bych doma vyzkoušela?

    OdpovědětVymazat
  22. Jo a placičky dělám často a z čehokoliv, i třeba ze zbytku bramborové kaše. Je to oblíbené u nás doma. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škubánky jsou dobré a bramborové placky všeho druhu mám také moc ráda. Někdy je dělám i z kupovaného těsta na br.knedlíky. Měj se prima 😀

      Vymazat
    2. Zrovna dnes jsme měli bramborové šišky s osmaženou cibulkou, taky dobré. :-)

      Vymazat