pondělí 8. ledna 2024

Babička by se teda divila

 Skoč do supermarketu, kup tousťák a uděláme si nějaké sendviče. Jó a nezapomeň vzít mango. kiwi a chia semínka, dáme si smoothie. Odpoledne zajdeme do cinema city, už jsem dlouho neměla popcorn. Potom se můžeme zastavit ve Starbucksu třeba na kapučíno nebo latté.
Kdyby se babička a nejen ta moje, najednou objevila v této době, nestačila by se divit. Kam to má skočit, cože to má koupit, co bude jíst a kam to vlastně odpoledne půjde. Těžko by pochopila, že má vlastně zajít do jakéhosi konzumu, případně do sámošky, koupit chleba a ten si pak namazat máslem a přidat třeba šunku a sýr. 
Mimochodem, věděli jste, že první samoobsluha byla u nás otevřena 1. června 1955 v Praze na Žižkově?
Kam půjde odpoledne a co na ní vlastně čeká, to by pochopila už jen stěží.
Doba se mění, to je v pořádku a nic proti tomu, ale i já jsem z převzatých výrazů zmatená a někdy fakt nevím, která bije. 
A co by tak asi ta moje babička řekla na mobil, Facebook, internetové bankovnictví, WhatsApp, teambuildingy, Mc Donalds a hamburgery, KFC, home office a další a další věci, kde už se také pomalu začínám ztrácet. 





29 komentářů:

  1. Evi, já jsem chodila do kina se spolužáky za 2,- Kč a za padesátník eskymo - třeba na Psa Baskervilského.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, také jsem pamětnice. Mám dokonce pocit, že 1. řada v kině byla dokonce za 1,- Kčs a k tomu zdarma vyvrácený krk 😂

      Vymazat
  2. Anonymní8/1/24 20:05

    Tetkapernikarka
    Evi, to je jasný, že by se naše babičky divily a moc. Vždyť i nám dá práci někdy zjistit o co jde…a to v tom žijeme ( já tedy mezi takové patřím )😄
    A jestli si dobře vzpomínám, oplatky Vlnky stávaly 75 halířů, ty jsem milovala😊 A teď mě napadá, že už taky teda hodně pamatuju 😄😄
    Pohodové dny, Evi 😊🍀 Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, také hodně pamatuju, ale docela ráda vzpomínám. Se současnou technikou už bojuji, jsem ráda, že zatím zvládám svůj blog, to by mi fakt chybělo. Měj se hezky, pá 😃😉

      Vymazat
  3. Anonymní8/1/24 20:13

    Lezarts
    …a vzpomínky nám zůstanou:-)!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renato, zatím jó a já jen doufám, že ještě dlouho zůstanou. To už by bylo fakt na prd 😂

      Vymazat
  4. Časy se mění. A my sotva stačíme změnám čelit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lotty, jsem vděčná, že ještě zvládám svůj blog, to by mi fakt chybělo. Měj se hezky, pá 😃👍

      Vymazat
    2. Evi, já blog zvládám, technicky, ale nějak psát... mi poslední dobou dělá problémy. Zatím tu jsem, ráda čtu Tvé příspěvky. :-)

      Vymazat
  5. Evi, myslím, že babička by koukala nejen na ten slovník...
    A o té první samoobsluze musím napsat Adamovi - začíná se cítit jako Žižkovan :o)
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, jestli si to nepletu, tak na tom místě v Husitské ulici ještě nějaká samoobsluha je, ale je dost příšerná. Já jsem Žižkovanda už 50. let, pá 😃

      Vymazat
  6. Je to tak. Já beru, že vývoj nezastavíš, ale někdy se mi zdá, že je ten slovník obohacený až příliš. Ano, jsou skutečnosti, kdy ten cizí výraz sedí, ale někdy je české slůvko nahrazeno zbytečně slovem cizím, ale je to ,,in".
    Hezký den, Evi !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, in to asi bude, ale já bych raději tu češtinu. Je fakt, že někdy to asi tak úplně nejde. Měj se hezky, pá 😃

      Vymazat
  7. Evi, každá vzpomínka je dobrá, ale myslím, že ta moje babička, o které jsem zrovna psala, byla o dost starší než ta Tvoje. Jestli Tvoje babička byla Pražačka nebo kousek vedle, měla život naprosto jiný než ta moje Ostravačka. Ale tipuji, že by se jí ty moderní "vymoženosti" nelíbily.
    Více podobných článků! ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moje obě babičky byly z Prahy a jejich život byl určitě úplně jiný než život tvojí babičky. V článku nešlo až tak o životní podmínky jako o "vymoženosti" dnešní doby včetně názvů obchodů a vyjadřování. Měj se hezky, zdravím 😃

      Vymazat
  8. Hezky jsi to napsala! I komentáře jsou výstižné.

    OdpovědětVymazat
  9. Hezký článek Hani. Já jsem vyrůstala na okraji města, tady v pohraničí a sem se vše dostávalo mnohem později než do velkých měst. To bylo slávy, když si sousedé koupili první televizi na kterou se koukalo přes lupu! Doma jsme měli a poslouchali "Rozhlas po drátě", kde byla jedna nevolitelná stanice a vysílalo se po celé republice. Rozhlasová bedna nepotřebovala být zapojená do elektrické zásuvky, protože to byla jedna zásuvka na zdi do které šel signál. Telefon měli tehdy jen jedni sousedé a to měli proto, že soused jezdil se sanitkou. U hospody pak byla telefonní budka na mince. Necítím se tak stará, ale opravdu už hooodně pamatuji. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, jsem na tom úplně stejně. Také se stará necítím, ale je fakt, že také už hóóódně pamatuji. Měj se hezky, pá 😂

      Vymazat
  10. Je to tak.
    Mě však moc potěšil ten obrázek - taková milá babička :)
    zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
  11. Jó, takové babičky tenkrát byly 😊

    OdpovědětVymazat
  12. Moc pěkný článek 😊 Nic proti pokroku, ale občas třeba ta čechoanglická mluva mě v dnešní době štve. Proč? Česky by celá věta nebyla dost Cool? 😁😁 Krásné dny přeji 😊🍀

    OdpovědětVymazat
  13. Šárko, asi tak nějak, čeština musí být zřejmě světová 😒 Díky moc za návštěvu, zdravím 🙋‍♀️😀

    OdpovědětVymazat
  14. Lecčemu už nerozumím a těm výrazům už vůbec. Pokrok nezastavíme, ale jsem tak ráda, že moje dětství,dospívání i dalších pár let života byl ještě v tom jiném světě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám na to úplně stejný názor a vzhledem k dnešní době, jsem ráda, že jsme si život ještě užívali. I když ne všechno bylo samozřejmě OK. Zdravím, díky za návštěvu 😊

      Vymazat
  15. Sepsala jsi to moc hezky! Je toho čím dál tím víc. Mí budoucí žáčci budou určitě v těchto ohledem zdatnější, než já :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, jak se kdysi říkalo, pokrok nezastavíš 😃 Je to pravda a já už si ani nedokážu představit, kam až to může jít a kde budou (jestli teda budou) nějaké hranice. Měj se hezky, pá 😃😊

      Vymazat
  16. Krásně napsané. Evi, takže už bys věděla, proč já nerada při cestách se synem autem zastavuji v "Mekáči". Jenom vyslovit ta jídla mi dělá problém, na obrázky špatně vidím, mám špatný zrak. Žblebtnu něco, co mi poradí syn a když se mě obsluha zeptá, jakou k tomu chci omáčku, tak jsem v pasti. Vůbec nevím, co po mně chce, když ty omáčky rychle a nervózně vyjmenuje. Vnučky mají srandu z mé anglické výslovnosti. .... Ale jinak se snažím využívat všelijaké technologie, jak jen mohu.

    OdpovědětVymazat
  17. Majko, je to pro nás starší a pokročilé někdy fakt dost složité, ale co se týče možností a práce s počítačem, tak to jsi fakt skvělá. Zdravím, pá 🙋‍♀️😊

    OdpovědětVymazat