pátek 3. března 2023

Procházka na Vyšehradě

 Tento týden je nádherně, sluníčko svítí a láká na procházku, tak jsem v úterý zvolila procházku na Vyšehrad. Cestou od metra jsem procházela ulicí V pevnosti. kde byl v roce 1913 založen Jedličkův ústav. Jde o nejstarší dětské zařízení pro děti a mládež s tělesným postižením a jejímž zakladatelem byl právě i doktor Jedlička. 



Naproti Jedličkovu ústavu míjíme malé občerstvení, kde si mohou děti vyzkoušet třeba starý, krásně zachovalý kočár



a pak už se blížíme k Leopoldově bráně, která je vstupní branou do vyšehradské pevnosti.



Hned za branou  se objeví nádherná rotunda sv. Martina, která pochází z konce 11. století. Je to nejstarší dochovaná rotunda na území Prahy. 


Než se dostaneme ke kostelu sv. Petra a Pavla, projdeme Táborskou branou a Karlachovými sady, veřejným vyšehradským parkem. 



Pak už nás vítá novogotický kostel sv. Petra a Pavla, který má od roku 2003 titul bazilika minor. Tento zvláštní titul uděluje papež a je určený pouze významným kostelům.





Z hradeb je krásný výhled na Vltavu a můžete vidět i zříceninu nad tunelem, tzv. Libušinu lázeň.





25 komentářů:

  1. Evi, pořídila jsi na procházce krásné fotky. 👍👍👍 Chodím na Vyšehrad také moc ráda a navštěvuji i Vyšehradský hřbitov, kde se ráda toulám.
    Přiznám se, že už jsem tam pár let nebyla. Naposledy před covidem. Vidím, že bych to měla napravit.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, ani já tam nijak pravidelně nechodím, ale sluníčko mě vylákalo a Vyšehrad vyšel jako jedna z možností. Tentokrát jsem na hřbitově nebyla, musela jsem procházku dost narychlo ukončit.. Měj se hezky, zdravím 😉

      Vymazat
  2. Evi to jsou nádherné fotografie. Já jsem také využívala slunečných dní, ale moje toulky vedly do přírody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, přírodu máš na rozdíl ode mne skoro za dveřmi, tak já musím volit procházky jiné. I v Praze je dost míst, kam bych mohla zajít, ale vzhledem k tomu, že manžel má s chůzí problémy a já chodím sama, do pražských lesů se mi nechce. Měj se hezky, pá 😉😊

      Vymazat
  3. Evi,vybrala jsi na procházku krásné místo.Fotografie jsou nádherné a nejvíce se mi líbí pohled z hradeb na Vltavu.My jsme byli v Praze v neděli navečer.Vezli jsme vnučku na autobus do Humpolce.Napadlo mě podívat se někde na večerní Prahu.Jenže doprava houstla,tak jsme skončili u mé sestry u Čelákovic.Ráda bych se do Prahy podívala na některá známá místa.Snad se to podaří.
    Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, návštěva Prahy se určitě podaří, jaro je před námi a teplejší počasí bude příjemnější. Měj se hezky, užívej víkend, pá 😀

      Vymazat
  4. Hezká procházka i ten kočár je úžasný Evi tak snad už to počasí bude lepší i když zima má být, alespoň u nás. Zde se pak podívej u mne tam najdeš recept na rýžový lektvar:-) https://ivicek.blogspot.com/search/label/Orchideje

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko, určitě se podívám a díky. Přeji klidný víkend, zdravím 😉😊

      Vymazat
  5. Evi, Vyšehrad nikdy nezklame, ráda tam také občas zavítám, stejně jako ty od metra, pak dolů na tramvaj.
    Měla jsi pěkně a fotky se povedly. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JIřinko, díky za pochvalu. Fotím jenom mobilem, ale pro dokreslení příspěvků to snad není až tak zlé. Přeji klidný víkend, zdravím 😉😀

      Vymazat
  6. Prima tip, nikdy jsem tam nebyla. Až se někdy zas vypravíme do Prahy, tak to zkusíme vložit do repertoáru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Procházka je to příjemná, hned vedle kostela je Vyšehradský hřbitov, kam také chodí dost návštěvníků. Z hradeb je krásný výhled. Zdravím, pá 😉😊

      Vymazat
  7. Krásné fotky :), jo, a 14.6. jdu na Vedlejší účinky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak jsem zvědavá, jestli budeš spokojená. Já byla fakt moc. Zdravím 😉😊

      Vymazat
    2. Určitě dám vědět :)

      Vymazat
  8. Moc ráda jsem prostřednictvím fotek šla se s Tebou projít místy, která já až tolik neznám. Do Prahy často nejezdím, takže pro mne každá taková fotka dobrá.
    Hezký víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, příjemné procházce nahrávalo i pěkné počasí, sluníčko už docela hřálo. Přeji také pěkný víkend, pá 😉

      Vymazat
  9. Anonymní4/3/23 11:26

    Lezarts
    Stejnou procházku, mám také ráda. Díky za osvěžení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renato, nebyla jsem tam už docela dlouho, tak tentokrát to vyšlo. Měj se, zdravím 😀

      Vymazat
  10. Minulý rok jsem v prodejně u Jedličkova ústavu obdivovala dílka klientů a hned si to vyfotila jako inspiraci pro tvoření se seniory :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, také jsem do obchůdku načuhovala a některé věci jsou moc pěkné. U nás za rohem je učiliště pro postižené děti a pravidelně dvakrát do roka pořádají prodejní výstavu svých výrobků. Občas si něco koupím, třeba keramiku mají skvělou. Měj se hezky, pá 😃

      Vymazat
  11. Evi, většinou tam vstupujeme stejnou cestou jako ty. Byli jsme naposledy v době covidu, je pomalu čas si procházku zopakovat.
    Děkuji za krásné fotky a přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, když přeje počasí, vždycky je tam procházka příjemná a v úterý bylo počasí přímo parádní. Modrá obloha, cekem teplo a lidí málo. Co víc si přát, zdravím, pá 😊

      Vymazat
  12. Evi, Vyšehrad miluju a kdykoliv jsem v Praze, neodpustím si procházku z metra kolem Jedličkova ústavu dál stejnou cestou jako Ty, abych pak schody sešla na nábřeží... ☺ Díky za procházku, krásný den, Peťka ☺

    OdpovědětVymazat
  13. Peťko a když se k procházce přidá ještě sluníčko, je to skvělé odpoledne. Měj se hezky, pá 😀

    OdpovědětVymazat