sobota 15. dubna 2023

Kniha, která vás v klidu nenechá

Tahle kniha vás rozhodně nenechá v klidu. Je to hodně silné čtení. Autorka Nina Špitálníková je korearistka, odbornice na KLDR, aktivistka za ženská práva, spisovatelka. Jako jedna z mála na světě měla možnost v KLDR, za vlády posledních vůdců, studovat na místní univerzitě. 

Nina Špitálníková  Svědectví o životě v KLDR

Kniha obsahuje sedm rozhovorů se severokorejskými uprchlíky, kteří se rozhodli riskovat nejen svůj život, aby mohli utéct a poznat skutečný, svobodný život. Příběhy, ze kterých vám doslova jde mráz po zádech.
Utrpení, strach, neustálá kontrola v práci i v osobním životě, tresty, veřejné popravy. Lidé jsou neustále hlídáni na každém kroku, dodržují až nesmyslná pravidla, zákony, nařízení, tresty, veřejné popravy.
Pro návštěvu jiné vesnice nebo města je potřeba vyřídit si povolení k odjezdu, možnost či spíše nemožnost studovat a za jakých podmínek, pravidla pro jazyk, který můžete studovat. Ten je vybraným studentům přidělen a je třeba ho přijmout ať už jde o čínštinu, ruštinu a při obrovském štěstí o angličtinu. 
V zemi funguje obrovská korupce a úplatkářství, ekonomika kolabuje, lékařská péče je naprosto nedostatečná, povinná vojenská služba v přísných podmínkách trvá pro muže 10 let a pro ženy 6 let. 
Přesto je velká většina severokorejců přesvědčená, že takový život je normální a svého vůdce někdy až bezmezně milují. Vyrůstají v tom od ranného věku, neznají nic jiného a je to pro ně naprosto v pořádku.  
Je to velice silné čtení, při kterém jen nevěřícně kroutíte hlavou. Je tohle ještě vůbec možné?
Doporučila bych jako povinnou četbu, myslím, že o tom, co to je opravdová totalita by měl vědět každý. 


                                                


 

28 komentářů:

  1. Takovou četbu mladí dnes už moc nevyhledávají - škoda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to škoda, měli bychom vědět, co všechno je možné v totalitním režimu ještě zažít. Přeji hezký den, zdravím 🤨

      Vymazat
  2. Evi, o této knížce vím, už jsem na ní četla recenzi. Nina Špitálníková byla nedávno v pořadu Honzy Dědka a tam vypravovala, jak se vůbec do Koreje dostala.
    Po knížce se každopádně podívám.
    Měj hezké dny.🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, ani nevím, kde jsem o knize slyšela, zřejmě v knihovně. Hned jsem si dala záznam, protože je o ní zájem. Je to celkem hrůza, ale za přečtení rozhodně stojí. Myslím, že je to N. Špitálníkové druhá kniha na toto téma. Měj se hezky, přeji pěkný týden. I když u nás na Žižkově je momentálně úplně černo 😀😉

      Vymazat
  3. Anonymní15/4/23 20:42

    Lezarts

    Pro mnohé, v naší době tato kniha působí, jako sci-fi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renato, je to fakt těžko uvěřitelné, děsné. Určitě by se o tom mělo vědět jako o odstrašujícím příkladu totality 🤨

      Vymazat
  4. Evi, knihu četly děti a vyprávěly... Děsivé.
    Chci si ji taky přečíst, ale zatím jsem nebyla v tom správném rozpoložení.
    Přeji pohodovou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, já jsem ji přečetla během dvou dnů. můj muž si jí dávkuje po troškách. Síla to teda je. Měj se hezky, pá 😉🤨

      Vymazat
  5. Zdravím a píšu si na seznam !
    Klidnou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, v knihovně jsem na ní musela pár týdnů čekat, ale fakt stojí za přečtení i když je to fakt síla. Zdravím 🤨

      Vymazat
  6. Měla by se povinně číst, než se dostane na index progresivistů, mohli by totiž jejich přívrženci prozřít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych ji do sezamu povinné četby zařadila hned jako pořádně odstrašující příklad života v totalitě 🤨

      Vymazat
  7. Ahoj Evi, zdravím. O knize vím, četla ji i kamarádka. Měj se hezky, pohodovou neděli přeju. U nás stále šeredně a prší, já se jdu balit, což nesnáším, přitom cestuju ráda, Zítra jedeme na pět dní do Karlových Varů, vánoční dárek. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Kdo se jen trochu zajímá o dění ve světě, ví, že v KLDR panují strašné podmínky. Kim čong-un je brutální diktátor libující si ve své moci. Víc takové osvěty by to chtělo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, jsem ráda, že můžu žít tam, kde žiji. Mnohdy si ani neuvědomujeme, jak si tu žijeme celkem v klidu. Měj se, pá 😉😊

      Vymazat
  9. Leni, vánoční dárek si užívej v klidu a v pohodě. Byli jsme tam na krátkodobém pobytu dva roky po sobě a líbilo se nám tam moc, hlavně i díky možnostem spousty výletů. Hlavně ať vám vyjde počasí. Jó, balení také nesnáším. a to i když jedeme jen na chatu. Vždycky vezeme spoustu krámů tam a zase něco zpátky, jen balím a vybaluju, a to jedeme jen my dva a pes. Nechápu to, ale je to tak. Přeju hezké a pohodové dovolenkové dny, pá 😁😊

    OdpovědětVymazat
  10. Čtení je to určitě zajímavé, ale já se už se těm těžkým tématům totality i válek raději vyhýbám. Mám raději na čtení něco lehkého, co nezatěžuje moji mysl. Dříve jsem takových knih přečetla opravdu hodně, ale teď už mám raději něco veselejšího. Přeji Ti krásné jarní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, knížka mi byla doporučená a protože o téhle zemi toho víme hodně málo, zajímal mě tamní život. Je to hodně silné čtení, můj muž si knížku raději dávkuje. Měj se hezky, pá 😉😊

      Vymazat
  11. Půjčila jsem jí mamce v knihovně. O KLDR jsem také četla, je to masakr, že se něco takového může dít v dnešní době

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla jsem také v šoku, a proto by o tom, co dokáže totalita, mělo vědět co nejvíce lidí 🤨

      Vymazat
  12. Kniha je to určitě zajímavá a stojí za přečtení.Něco jsem už o KLDR četla a viděla i nějaké dokumenty.Jeden by ani nevěřil,že je to možné a proto jsem ráda,že žiju tady.
    Psala jsem komentář už ráno a budu zase ve spamu.
    Evi,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  13. Jitko, také se mi ani nechtělo věřit, kam až to může totalita dotáhnout. Myslím, že můžeme být opravdu rádi za to, kde žijeme. Zdravím, pá 😉

    OdpovědětVymazat
  14. Anonymní17/4/23 16:18

    Asi jsem ve spamu 🙈.
    Janinka

    OdpovědětVymazat
  15. Kniha je to určitě zajímavá, ještě jsem ji nečetla, ale mám malinko obavy. A to obavy z toho, že mladá generace se může domnívat, že pravě takto vypadala totalita před sametem i u nás. Nově natočený seriál Volha je obrazem dřívější doby, ale já mám dojem, že jsem žila tedy v úplně jiné zemi nebo době. Jinak tu éru zřejmě vnímala Praha a velká města a jinak venkov. My vidláci jsme měli možná jiné starosti a tak jsme ten tlak tolik nevnímali. KLDR je extrém a tak se asi tomuto tématu vyhnu.

    OdpovědětVymazat
  16. Majko, seriál také sleduji a nacházím tam hodně situací, jak jsme tenkrát žily. Naštěstí nemám žádnou zkušenost s StB ani nikdo z mého okolí, ale běžný život, domácnost, zaměstnání, chování, to tam poznávám. Pokud to ale srovnám s knihou o KLDR, tak to byla procházka růžovou zahradou, samozřejmě ne pro všechny, ale pro většinu určitě ano. Zdravím, pá 🤨

    OdpovědětVymazat
  17. Evíku, to není pro mne mě nezvládla bych to jelikož su hodně po mé mozkové přecitlivělá, ale mladý by měli číst což asi těžko jelikož je fakt blbá doba :-( Měj se hezky.💖💐🌺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko, myslím, že by si knihu měli mladí opravdu přečíst. Je dobré vědět, jak také může vypadat život. Měj se hezky, zdravím 🍀

      Vymazat