pondělí 21. srpna 2023

Vzpomínka na srpen

 O tom, že už je to 55 let, co nás napadli ruští bratři psát nechci. My starší a pokročilí to moc dobře víme, mladé generaci 21. srpen už nic neříká i když někteří nějakou povědomost o okupaci mají. Navíc dneska tohle téma vyskakuje téměř odevšad, bojím se otevřít lednici. 
Já chci zavzpomínat tak trochu s humorem. Bylo mi patnáct a byla jsem na chatě u babičky s dědou. Ráno mě děda probudil, přestože jsem měla takovou výsadu, že vstanu až se probudím sama. S takovým divným hlasem povídá: Vstávej, jsou tady Rusáci. Koukala jsem jako tele a první, co mně napadlo bylo, že přijela Irina z Ruska. Bylo mi to teda divné, protože byla až z Archangelské oblasti a že by mě našla na chatě za Prahou? Ale moje zkušenost z předcházejících prázdnin byla taková, že když někdo něco chce, dokáže až nemožné. 
Tou předcházející zkušeností byla totiž další moje korespondenční kamarádka Marienka z Košic. Ta se u nás na chatě také objevila zcela nečekaně a celá naše rodina nevěřila vlastním očím. Marience bylo také 15 let, psaly jsme si a věděla jsem o ní, že miluje Karla Gotta. O tom, že by přijela do Prahy nepadlo nikdy ani slůvko. Najednou stála před brankou naší chaty. Přijela na mojí adresu do Prahy, tam nikdo, protože jsme na chatě byli všichni včetně rodičů. Ona se adresu našeho pobytu dozvěděla od paní domácí, sama si zjistila z kterého autobusového nádraží musí jet, kde vystoupit a hledání naší chaty také tak jednoduché nebylo. Naše domácí měla jen tu adresu, sama nevěděla, kam  vlastně jezdíme, nikdy u nás nebyla, to jen na  okraj. Před Marijenkou jsme museli všichni smeknout, já bych to určitě nedala. Proto jsem si ty Rusáky nejdříve spojila s košickou Marienkou a chtěla jsem vítat Irinu. Škoda, Irina to nebyla. 


 



23 komentářů:

  1. Evi já na tu dobu nerada vzpomínám, protože jsem se 20. srpna večer před jedenáctou hodinou vracela od autobusu domů z odpolední směny a potkala jsem první tanky. Ráno jsem se dozvěděla od rodičů, co se vlastně děje. Táta mě pak doprovázel k autobusu, abych mohla dojíždět do Varnsdorfu do
    Elitky a po návratu z práce na mě na zastávce zase čekal. Bylo mi 17. let a rodiče vzpomínali na to, jak při osvobození při druhé světové válce všichni mladá děvčata před vojáky raději schovávali. Manžel v té době byl na vojně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, byl to pro všechny pořádný šok, chtěla jsem téma trochu odlehčit. Měj se hezky, zdravím pá 😉

      Vymazat
  2. Evi, my to s kamarádkama obrečely.Já jsem dokončila II.ročník SEŠ a seděly jsme se sestrama a kamarádkama u nás v kuchyni a měly puštěný rozhlas po drátě.Když to najednou hlásili,myslely jsme,že je válka.A protože jsme bydleli kus od silnice ke kasárnám,tak jsme viděly,jak se všechna vojenská technika přesouvá směr kasárna.Tak ty jsi to měla trochu zábavnější.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, já jsem po prázdninách nastupovala na ekonomku a před tím jsme jeli na chmelovou brigádu. I v okolních lesích byli vojáci, ale naštěstí v místě brigády byl klid. V Praze to bylo horší, báli jsme se, ale život musel běžet dál. Není to hezké vzpomínání, chtěla jsem se na tu dobu podívat tak trochu jinak. Měj se hezky, pá 😉😊

      Vymazat
  3. My jsme měli na návštěvě babičku z Brna a moje dvě sestřenice. Brácha byl na prázdninový týden zase u prastrýce na hájence. Maminka vstávala brzy, protože chystala babičce jídlo na cestu domů a nám na plánovaný výlet. Pustila si rádio a myslela si, že poslouchá nějakou rozhlasovou hru, než jí to došlo. Plánovaný výlet se změnil na odvoz babičky na nádraží, sestřenice domů k rodičům a honem pro bráchu ke strýci. U benzínek fronty, z obchodů zmizel chleba.....Bylo mi 13 a v uších mi zní:"Občané zachovejte klid...."14 dní předtím jsme byli v Jugoslávii a tam jsme poslouchali jen rádio Svobodná Evropa a Jugoslávci se k nám chovali už tehdy soucitně, ceny na trhu ve Splitu šly pro Čechy strmě dolů. Prostě něco viselo ve vzduchu....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, my jsme se s rodiči vrátili z dovolené v Bulharsku jen dva dny před tím. Naši odjeli do Prahy a my jsme s bráchou zůstali na chatě. V místním konzumu byla vyprodaná snad i rýžová košťata. Vyplašení jsme byli všichni. Měj se hezky, pá 😉

      Vymazat
  4. Evi,to je dobře,že jsi napsala jako vzpomínku tento příspěvek . Opravdu vyskakují různé vzpomínky že všech koutů ,byla to vážná situace a doba
    Měla jsem tehdy 15 a nerada vzpomínám na jednu příhodu kdy jsme šly s mámou do lesa na houby. Ze stohu na blízkém poli se z ničeho nic vynořili dva vojáci ,co se mohlo stat nechci ani domyslet. Tehdy při návratu táta na mamku hodně nepěkné křičel a měl důvod,pamatoval konec války .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, všichni jsme měli strach a já obrovský z tanků, které po státní silnicí projížděly. Možná i proto, že pod jeho koly skončil život místního holiče. Jen jsem se chtěla na tu dobu podívat trochu jinak. Zdravím, pá 😉

      Vymazat
  5. Evi, děkuji za tvé vzpomínky, se zájmem jsem si přečetla i komentáře dam přede mnou.
    Jen tedy nemohu souhlasit s tím, že mladí nevědí - ti v mém okolí taky fakt vědí, zajímají se. Projekt Paměť národa je nenechává lhostejnými.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, ne všichni mladí o té době nevědí. Viděla jsem na internetu anketu, kde se zhruba osmnáctiletých mladých lidí ptali na toto datum a nevěřila jsem. Třeba, že začala druhá světová válka a podobné nesmysly. Vždycky se najdou nějací neználci, nechci všechny házet do jednoho pytle. Helo, měj se hezky a užívej sluníčkové dny, pá 😉😊

      Vymazat
  6. Evi zdravím, ráda jsem si přečetla Tvoje vzpomínání. Já byla v té době zrovna s rodiči na dovolené v Jugoslávii, bylo mě necelých pět let. Hezké dny, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, my jsme se s našima vrátili z dovolené v Bulharsku jen dva dny před invazí. Naši odjeli do Prahy a my jsme o ně měli strach, co se tam asi všechno děje. Měj se hezky, užívej si sluníčko, pá 😉

      Vymazat
  7. Děkuji, Evi, že jsi takové téma dala na blog, i komentáře jsem si přečetla. Myslím si, že takové články na blog patří. Dnes jsem také k srpnu ´68 zveřejnila příspěvek a zaměřila se právě na to, jakou povědomost si vytváří mladší generace. Kdo to prožil, každý má svoji osobní vzpomínku. Konkrétně na to, jak se to dověděl. Ale u toho to většinou končí. Souhlasím s Tebou v tom úvodu - že to mladým už moc neříká. Netvrdím, že všem, záleží, o jakou skupinu mladých jde. Studenti ve škole to "znají", ale i můj přítel tvrdí, že to berou jako "učivo", pár vět o tom řeknou, ale mají už časový odstup a možná se jim to plete s únorem ´48. Moc oblíbené téma to nebude. Hodně starších o tom ani nechce mluvit, možná z určité obavy. Já taky sleduji Paměť národa, ale nedělám si iluze, že spousta mladých si v tom po večerech čte. Je dobré s těmi mladšími mluvit, pokud mají zájem, o těchto a podobných událostech. Ono taky v Praze ty srpnové dny probíhaly jinak, než v Horní Dolní, v tom je také rozdíl.
    Přeji příjemný závěr srpna. ☺

    OdpovědětVymazat
  8. Hanko, také jsem přesvědčená, že ne všichni mladí si myslí, že ten den začala druhá světová. To jsem totiž zaslechla v jedné anketě, kde se na toto datum ptali. Máš pravdu, že pro ně je to většinou učivo dějepisu a víc se o to zajímají jen někteří. Ne každého zajímají dějiny, a nejen ty naše. Měj se hezky, zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
  9. Anonymní23/8/23 15:18

    Zdravím Vás paní Evo, jmenuji se také Eva, bylo mi 15 a po prázdninách jsem šla též na ekonomku. Jsem z Ostravy a toho rána jela kolona tanků pod našimi okny po ulici Přemyslovců. Měla jsem přísný zákaz jít někam z domu, ale zvědavost byla větší. S kamarádkami jsme se šly na ty tanky a vojáky podívat z blízka. Doma jsem pak dostala hrozně vynadáno a co musela mamka prožívat, když jsem odpoledne nebyla doma plně chápu až teď, když mám sama vnučky v tom věku. Mám ráda váš blog a srdečně vás zdravím. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evo, díky za návštěvu a komentář, jsem ráda, že se vám u mě líbí. Přeji pěkné dny, možná poslední hodně teplé, zdravím 😀😉😊

      Vymazat
  10. Také si tu dobu pamatuji, bylo 17 let . Ráno bylo rádio zticha, asi po hodině se ozvalo, že nás napadla sovětská armáda.Když jsem jela domu ze školy za Strakonicemi na louce byly tanky a mířily na silnici s děly a se samopaly- Vypadalo to hrůzostrašně- Všichni , co jsme byli v autobuse jsme měli strach. Tak to bylo několik týdnů. Některá odvážná děvčata a chlapci se s nimi seznámili. Byli to chlapci hlavně z Kyjeva. Jedna z dívek / spolužačka / za nimi chodila častěji a kluci z vesnice ji chytili a ostříhali do hola. Když čtu poznámky na internetu, tak většina mladých je špatně informovaná, neznají celou pravdu. Naštěstí ne všichni ♥

    OdpovědětVymazat
  11. Květo, díky za komentář i návštěvu. Také se pamatuji, že takhle dopadla většina holek, co za vojákama chodila, hlavu pěkně dohola, aby každým věděl. Měj se hezky, užívej možná poslední teplé dny, zdravím 😀😉

    OdpovědětVymazat
  12. Já byla malá holka a dlouho jsem jenom tušila, že se něco tehdy stalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, ty jsi ještě mladé děvče a tu dobu si nemůžeš pamatovat 😀 Fakt je, že jsme tenkrát byli slušně vyplašení všichni. Zdravím, ahoj 😀😉

      Vymazat
  13. Evíku vím, že jsem komentovala asi to spadlo do spamu😉

    OdpovědětVymazat
  14. Taky mi můj komentář spadl do spamu :( Otevři na bloggeru vlevo Komentáře, poté klikni nahoře na Vše a tam by se měli v dolní části okénka objevit spamy :)

    OdpovědětVymazat
  15. Těch spamů jsem tam našla několik. Za návštěvu blogu díky 😀

    OdpovědětVymazat