pátek 12. května 2023

Stromové kozy a arganový olej

Můj muž se v televizi dívá rád na dokumenty. Válečné a přírodovědecké. Ty první nemusím, na ty druhé se také ráda podívám. Naposledy mě zaujal pohled na obrazovku, kde se po stromech pohybovaly kozy, a to celkem ve velkém množství. Bylo to hodně neobvyklé a zajímavé, tak jsem se k televizi usadila také.
Všechno vlastně souviselo s arganovým olejem. 
Arganový olej je jedním z nejvzácnějších a nejdražších olejů na světě. Získává se z plodů aronie trnité, která roste pouze na jihozápadě Maroka. 
V Maroku se hodně používá i v kuchyni, většinou je známý pro své využití v kosmetice. Je ceněný pro své využití v péči o vlasy i pokožku, kde svými vlastnostmi pomáhá pokožku hydratovat a zmírňovat její stárnutí. 
Arganové plody se sbírají třemi způsoby. První je ten, že plody po dozrání samy padají ze stromu. Jinde se plody shazují pomocí dlouhých tyčí. Třetí způsob je právě o těch kozách. Dokáží vylézt až do výšky 8 metrů, kde se na trnitých stromech živí právě těmito plody. Protože nedokáží plody dostatečně trávit, vybírají se z jejich trusu. 






Arganový olej se lisuje zastudena a na výrobu 1 l je potřeba zhruba 30 kg plodů argánie. Pro srovnání na 1 l olivového oleje je potřeba asi 5 kg oliv. 
Pracnou výrobou oleje se zabývají převážně marocké ženy. 




 

24 komentářů:

  1. Evi, díky za zajímavé informace, netušila jsem, jak dokáží být kozy užitečné :).
    Také mám moc ráda dokumenty, s jednou klientkou se při mých návštěvách u ní na ně díváme pravidelně. Nejraději máme ty o zvířatech a pak historické, válečné nás taky neberou.

    OdpovědětVymazat
  2. Evi, ty kozy na stromech mně opravdu pobavily. 👍👍
    A vůbec mně nepřekvapuje to, že se plody argánie mimo jiné vybírají z jejich trusu.
    Přeci nejlepší káva je světě je káva cibetková a ta je "vyráběna" stejným zůsobem.
    Měj hezké májové dny. 🌸🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, o cibetkové kávě vím, ale tohle pro mne byla novinka. Pořád se je čemu divit 😉😁

      Vymazat
  3. Arganový olej je sice drahý, ale účinný.Evi, dík za článek a fotky.
    Pěkný večer. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Kozy na stromech jsem už také viděla v dokumentech.Baví mě sledovat dokumenty z různých částí světa.Na Youtube je jich hodně.Velmi zajímavý článek.
    Evi,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, stromové kozy pro mne byly překvapením 😉

      Vymazat
  5. Ano, říká se mu zlato z Maroca. No a ty kozy, to je prostě sranda je takhle vidět...
    Evi, měj hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, pořád se jen divím, jak bravurně se na stromech pohybují. Měj se hezky, pá 😀

      Vymazat
  6. Evi, nikdy nepochopím, jak se ty kozy na stromě udrží. Že by k tomu měly jinak uzpůsobené nohy, než naše kozy? Zajímavý článek. Měj se hezky🥰

    OdpovědětVymazat
  7. Zábavné a poučné. Arganový olej používám, teď o něm vím víc, díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libby, pro mne je to také záhada. Kozy na stromech, to mi hlava moc nebere 😉😄

      Vymazat
    2. Minulý rok jsem si koupila opalovací máslo s arganovým olejem a fungoval skvěle 😎

      Vymazat
  8. Anonymní13/5/23 11:59

    Lezarts
    Arganový olej používám na pleť a mohu doporučit!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že jsou nejen účinné, ale i příjemné. Mám opalovací přípravek s arganovým olejem a v loňském roce se mi osvědčil 😊

      Vymazat
  9. Tedy Evi, to vidím poprvé... Jak se tam ty kozy udrží, mi je záhadou. Tento dokument jsem neviděla a docela by mě zajímal...Zkusím se podívat na YouTube, třeba ho někde najdu.

    OdpovědětVymazat
  10. Jaro, myslím, že něco objevíš, zajímavé to fakt bylo 😉😊

    OdpovědětVymazat
  11. Taky ráda sleduji takové pořady, ale tento jsem neviděla. To je tedy zajímavé.
    Hezkou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukala jsem na ty kozy skoro s otevřenou pusou, nevzpomínám si, že bych o nich dřív slyšela. Bylo to hodně zajímavé. Měj se hezky, zdravím 😉😀

      Vymazat
  12. Ten strom s kozami je pro našince opravdu zajímavý až úsměvný, že by jeden řekl, že kozy rostou na stromě. Kozičky jsou šikovné, i ty horské obdivuji, jak se po skalách pohybují. Výroba oleje je také zajímavá a jak vidět převážně ruční.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem v Řecku prvně viděla na strmých skalách horské kozy, také se mi nechtělo věřit. Tohle je snad ještě větší výkon, po větvích, které jsou obrostlé trny, to už nechápu vůbec 😀😉

      Vymazat
  13. Já se picnu to vidím poprvé kozy na stromech😀Výroba oleje je velmi zajimavá.

    OdpovědětVymazat
  14. Také jsem se divila, nechápu, jak to zvládají, ale evidentně dobře 😀😊

    OdpovědětVymazat