pátek 24. listopadu 2023

Kde vznikly vánoční kolekce

Zjištění, že vánoční  kolekce vznikly právě u nás, pro mě bylo překvapivé. Jsou českým vynálezem, který vznikl na konci 19. století. V roce 1892 je začala ve Velimi vyrábět továrna na čokoládu, o pět let později pak cukrář František Maršner na pražských Vinohradech. Později se z jeho podniku vyvinula značka Orion, která existuje dodnes. 
V kolekci byly různé druhy bonbónů, například duté čokoládové figurky, figurky s krémovými ovocnými náplněmi nebo tzv. salonky se střapečky, jejichž náplní byl hodně slazený fondán. 
V předrevoluční době dostávali kolekce rodiče v práci, jako dárek pro děti k Mikuláši. Každý rodič jednu kolekci na jedno dítě. Vzpomínám, že jsme s manželem donesli domů celkem čtyři kolekce a některé jsme pak rozdávali v rodině. Figurky měly barevné provázky a jako ozdoby se věšely na stromeček. 











22 komentářů:

  1. Lezarts
    Také pamatuji tu dobu.
    To že je to český vynález jsem zjistila, když jsem pobývala v zahraničí.
    Musím se však přiznat, že jsem měla coby dítko ráda obal, ale ne to co bylo uvnitř.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani já moc po těch bonbonech z kolekce netoužila, snad jedině ty duté figurky. Renato, měj se se fajn, zdravím 😀

      Vymazat
  2. Já se pamatuji, že bývala kolekce, která měla figurky, certle a jeden velký kulatý měsíc. My tomu tak s bráchou říkali. Asi to bylo něco jiného. Ne vše, co se na stromek pověsilo, bylo námi utrhnuto a tak po odstrojení stromku jsme si zbývající kousky dělili. Na koho připadl právě ten měsíc (nebyl dutý -prostě kus čokolády to byl), ten dostal o dva kousky méně. Takto jsme to střídali několik roků. Časem už byly kolekce jinačí, ale na tuto vzpomínám.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, pamatuji i kolekce dvoupatrové, ale nám s bráchou tyhle bonbony moc neříkaly, takže na stromečku zůstávaly až do samého konce. Bonbony jsme dávali dědovi. ten měl sladké moc rád 😀😉

      Vymazat
  3. Také to pamatuji. Letos už máme kolekci také koupenou, jen nevíme, zda ještě budeme letos kupovat stromeček. Nějak váháme, ale já mám tu vůni jehličí doma moc ráda, tak asi aspoň malinký, když už děti žádné v rodině nejsou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, kolekce nekupujeme už dlouho, stromeček zdobíme jen vánočními koulemi a stříbrným řetězem. Moji rodiče zdobili ve váze větve smrku, také pro jejich vůni. Járo, pěkný víkend, pá 😉

      Vymazat
  4. Taky jsme v práci dostávali kolekce i manžel.Salonky mně vůbec nechutnaly,vždy na stromečku zbyly.Nemám ráda ani foukané figurky,koupili jsme si s manželem jen ty s krémem.Evi,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, my kolekce ani figurky nekupujeme, moc nám to nechutná a vánoční cukroví stačí. Pár kousků upeču a bude vystaráno. Měj se hezky, pá 😀😄

      Vymazat
  5. Kolekci jsme doma měli naposledy asi před 20 lety - taky jsme ji dostávali v práci, pak to nějak nahradily jiné benefity. Sami jsme ji pak už nekupovali, na stromeček jsme figurky stejně nevěšeli, tak jsme si čokoládu koupili klasickou (a neměli jsme k tomu bonbóny s fondánem, o které nikdo moc nestál). Ještě pamatuju želé arabesky polomáčené v čokoládě, ty jsem párkrát koupila, byť taky ne k pověšení na stromek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, u nás se kolekce také nekupují už spoustu let. O bonbony nikdo moc nestál, jen náš děda, který sladké miloval. Stromeček zdobíme jen kouličkami a stříbrným řetězem, místo špičky dáváme malý pletený kulich, to už naše dlouholetá tradice. Měj se hezky, pá 😂😄

      Vymazat
  6. Ano, rodiče kolekce nosili z práce... Opravdu jsem netušila, že je to český objev... Mamka mi vyprávěla, jak si certle na stromeček vyráběli sami, tu už je opravdu historie...
    Evi, děkuji za zajímavý příspěvek a přeji hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, také si pamatuji, že u mé sestřenice dávali na stromeček kromě bonboniér i doma dělané čokoládové figurky, které balily do staniolu. To je fakt historie 😂😄😂

      Vymazat
  7. Také jsme před Vánoci dostávali kolekce v práci a pak přišla doba, kdy lidí z ROH vystupovali a vzpomínám, že jeden kolega pronesl, že kvůli předražené kolekci tam nebude. Zajímavý článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, ROH mám spojené s MDŽ, kolekcemi a nějakou dovolenou. Tak jako ve filmu Anděl na horách 😂😄 Měj se hezky, zdravím 🙋‍♀️

      Vymazat
  8. Ahoj Evi, to je milá vzpomínka. I já pamatuju kolekce, u nás nikdo nechtěl ty s tekoucí náplní a salonky už vůbec ne, vozili jsme to dědovi a ten to sbaštil. Já kupuju jen kvůli vnučkám želé arabesky, mají to rády, tak aby si mohly něco utrhnout ze stromečku. Moje babička věšela na stromek takové cukrové věnečky, hodně sladké to bylo. Hezkou neděli, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, možná jsme měly společného dědu. Ten náš také snědl všechno zbylé cukroví 😀😂

      Vymazat
  9. Hezké čtení. Zavzpomínal jsem si při něm. Díky za informace o vzniku kolekcí. Také jsme mívali kolekci a když některý rok bylo lépe, tak patrovou - kilovou. Největším kusem byla třeba kometa, nebo zeměkoule. Ten jsme věsili nahoru, pod špičku stromku. Když jeden rok byla největší figurka Dědy Mráze, říkal jsem, že se nám na vánočním stromku oběsil Děda Mráz. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jirko, i pro mne byla informace o vzniku kolekcí novinka. Učme se celý život. Měj se hezky, zdravím 🙋‍♀️

      Vymazat
  10. Vzpomínám na dobu v práci, kdy jsem dostávala na každé dítě kolekci. Dále vzpomínám, přinesli jsme si to jako tradici do manželství z tradice rodiny manžela - po vánocích se všechny čoko bonbóny daly na velký stůl, každý bonbon dostal číslo a další stejná čísla se tahala z klobouku. Postupně se losovalo. Dalo se pak šmelit. Časem bývalo bonbónů k losování méně, tak jsme k nim přidávali jiné odměny. Bývala to zábava tak na 2 hodiny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lotty, tak to byl skvělý nápad, myslím, že se všichni dobře bavili a zabavili. Fakt super 👍😊

      Vymazat
    2. Evi, a každé vánoce jsme se na to těšili. můj muž tam pak dával i třeba žárovky a podobné nesmysly. :-) Ty jsme pak měnili za jeho čokolády, pokud jsme vyhráli žárovku. :-)

      Vymazat
  11. Také jsem nevěděla, že jde o český vynález :O!

    OdpovědětVymazat